Kritéria pro volbu oborového zaměření
Info o oboru
Informační technologie (18-20-M/01) od 1. 9. 2012
Zajímají Tě technické a softwarové prostředky využívané v informačních a komunikačních technologiích? Pak jsi na správném místě ve správném čase. Kratochvilka nabízí obor přesně pro Tebe. Budeš pracovat s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením. Naučíš se navrhovat, realizovat a spravovat počítačové sítě, programovat a vyvíjet uživatelské, databázové a webové aplikace. Dostaň se s námi do světa jedniček a nul!
Ve 3. a 4. ročníku se zaměříš na to, co Tě bude víc bavit. Záleží na Tvých preferencích - můžeš si vybrat programování a webové aplikace, nebo síťové technologie.
Neboj, to dáš. Přidej se k nám. Navíc - reálně k nám chodí i holky!
Profil absolventa
Vybereš si zaměření
Programování
- naučíme Tě:
- principy strukturovaného i objektově orientovaného programování v jazycích C, Java
- ovládat základy vývoje desktopových i mobilních aplikací
- vývoj webových aplikací v jazycích PHP, HTML, JavaScript
- práci s programy AutoCAD, EAGLE
- vytváření 2D grafiky a modelování 3D objektů
- spravovat operační systémy Windows, Linux
Síťové technologie
- naučíme Tě:
- spravovat lokální i rozlehlé datové sítě
- zajistit kybernetickou bezpečnost a její zásady
- diagnostiku počítačových sítí
- virtualizační a cloudové systémy
- serverové služby
Proč právě Kratochvilka?
Bo 😊
- Naše absolventy chtějí ve významných firmách a velkých podnicích.
- Naučíš se aplikovat nejnovější trendy v IT, máme moderní odborné učebny.
- V technických oborech z Tebe může být borec, rozhodně nebudeš outsider!
- Spolupracujeme aktivně s firmami, které nabízejí uplatnění našim absolventům.
- Kratochvilka klade důraz na praxi.
- Kvalita vzdělání odpovídá evropským standardům.
- Vycestuješ na zahraniční stáž v rámci programu Erasmus+.
- Rozvineš komunikativní dovednosti, pružnost v jednání (adaptabilita, flexibilita, improvizace).
- Zdokonalíš výkonnost, budeš řešit problémové situace a využívat informační technologie.
- Budeš kvalitně připraven ke studiu na vysoké škole, to využiješ pro celoživotní vzdělávání.
Čím můžeš být?
- Front-end, Back-end developer
- Java/C programátor
- Administrátor systému
- IT konzultant
- Správce operačních systémů
- Tester aplikací
- Správce sítě
- Systémový analytik
Co budeš umět po 4 letech na Kratochvilce?
- hardwarové nasazení odpovídající účelu
- programování a vývoj uživatelských, databázových a webových aplikací
- instalaci a správu aplikačního softwaru
- instalaci a správu operačních systémů
- návrh, realizaci a administraci sítě
- cloudové a serverové služby aj.
Kratochvilka Tě dobře připraví jak na profesi, kterou si zvolíš, tak pro další studium na vysoké škole.
Chceš dál studovat?
Taky dobrá volba.
- FEI VŠB - TU Ostrava
- FEI VUT BRNO
- ČVUT Praha
- PřF Ostravská univerzita
- Masarykova univerzita Brno
ŠVP
Kompletní ŠVP jsou k nahlédnutí na vrátnici školy.
Kritéria pro volbu oborového zaměření
Odborné předměty
Programování
Předmět Programování je zaměřen na to, aby žáci zvládli problematiku analýzy a algoritmizace úloh – vytvoření, zobrazení algoritmu a přepis do programovacího jazyka. Žáci se seznamují s moderními programovacími metodami a programovacími jazyky, vytvářejí aplikace.
Databázové systémy
Databázové systémy jsou orientovány na oblast relačních databází a vytváření databázových aplikací. Žáci se seznámí s teorií databázových systémů, s metodami analýzy a následně tvorby databáze. Dále je učivo zaměřeno na práci v SQL, vývoj databázových aplikací v prostředí relačního databázového systému a na vytváření webových aplikací s pomocí skriptovacího jazyka.
Operační systémy
Učivo předmětu je orientováno na základní programové vybavení počítače. Je zaměřeno na to, aby se žáci seznámili se základními pojmy z oblasti teorie operačních systémů, s charakteristickými vlastnostmi různých operačních systémů, dokázali plně využít všech možností operačních systémů na uživatelské úrovni a zvládli základní činnosti správce systému: instalaci, vytváření účtů, ochranu dat, zabezpečení počítače, konfiguraci síťových služeb.
Technické vybavení počítačů
Učivo předmětu seznámí žáky s architekturou počítače, s principy fungování jednotlivých komponent počítače a jejich vzájemným propojením. Seznámí žáky se základy číslicové techniky, navrhováním a sestavováním osobních počítačů, s ohledem na požadovaný účel a jejich použití. Žák získá základní dovednosti při připojování periferních zařízení k počítači, udržování počítačů v provozuschopném stavu, provádění servisu a oprav. Žák získá základní orientaci v oblasti bezpečného provozu PC a v počítačovém právu.
Počítačové sítě
Počítačové sítě poskytují žákům přehled o základní koncepci počítačových sítí vycházející z modelu ISO/OSI a modelu TCP/IP. Žáci se učí orientovat v hardware počítačových sítí, síťových technologiích, protokolech a standardech tak, aby dokázali navrhnout síť, konfigurovat síťové služby, zajistit bezpečnost počítačové sítě.
Počítačová grafika
Počítačová grafika rozvíjí různé formy grafického vyjadřování a estetickou stránku osobnosti žáka, učí, jak vnímat předměty, čeho si na nich všímat a co hodnotit, rozvíjí představivost a tvořivost žáka, podporuje tvůrčí technické i estetické myšlení.
Webové aplikace
Tento předmět se vyučuje jenom v zaměření Programování.
Webové aplikace jsou orientovány na oblast vytváření webových aplikací a webových projektů. Žáci se seznámí s technologiemi pro tvorbu dynamických webových stránek a webových aplikací, s metodikou tvorby webových projektů. Naučí se vytvářet webové aplikace s použitím vhodných vývojových nástrojů. Největší důraz je kladen na praktické dovednosti, které umožní absolventovi úspěšně se uplatnit na trhu práce.
Síťové technologie
Tento předmět se vyučuje jenom v zaměření Síťové technologie.
Síťové technologie představují na lokální akademii CNAP a je rozložena do 6 pololetí. Během tří let žáci projdou od základů počítačových sítí, přes složitější konfiguraci směrovačů a přepínačů, až po accesslisty spolu s pokročilým řízením datového provozu v místní síti LAN. Studijní materiály jsou kompletně v angličtině, takže žáci mají možnost si zlepšit jazykovou odbornost. Každé pololetí obsahuje sérii kapitol, z nichž každá je zakončena online testem s okamžitým výsledkem. Po absolvování všech testů je pololetí zakončeno finálním testem a v případě úspěchu žák obdrží certifikát o absolvování. Žáci získají zkušenosti v oblasti počítačových, datových sítí a počítačového hardwaru. K dispozici je sada síťových zařízení CISCO zahrnující vyspělé směrovače a přepínače. K dispozici je také unikátní simulační software, který dovoluje sestavit a testovat datové sítě ještě před jejich fyzickou realizací.
Praxe
Praxe poskytuje žákům znalosti a dovednosti v oblasti elektronických součástek, elektronických obvodů, jejich zapojování a oživování, v oblasti návrhu a výroby plošných spojů a v oblasti elektroinstalací. V oblasti manuálních dovedností je cílem naučit žáky provádět základní ruční obrábění různých materiálů. Žák navrhuje, zapojuje a sestavuje jednoduché elektronické obvody a vybírá vhodné součástky z katalogu elektronických součástek. Navrhuje a zhotovuje desky s plošnými spoji, osazuje desky plošných spojů součástkami s následným pájením, sestavené obvody oživuje, přitom užívá elektrické měřicí přístroje. V elektroinstalacích zapojuje přístroje nízkého napětí a instaluje silová a sdělovací vedení. Aplikuje a instaluje základní prvky výpočetní techniky, instaluje a konfiguruje komponenty personálního počítače.
Elektrotechnika
Vyučovací předmět elektrotechnika navazuje na znalosti žáků z fyziky, které dále prohlubuje v oblasti elektřiny a magnetismu, rozšiřuje v oblasti elektrických obvodů, základních aplikacích elektronických obvodů, principech činnosti silnoproudých zařízení a základech měření v elektrotechnice. Hlavním cílem předmětu je umožnit žákům pochopit základní zákony a principy elektrotechniky, porozumět chování a vlastnostem elektrotechnických součástek a obvodů, seznámit žáky, z principiálního hlediska, se základními elektronickými prvky i funkčními celky a jejich uplatněním v elektronických zařízeních, dokázat se orientovat v blokových schématech elektronických obvodů a principiálně sledovat postup zpracovávání signálu elektronickými obvody, zejména ve vztahu k problematice zpracování informací, umožnit porozumění základním principům činnosti silnoproudých zařízení, naučit je měřit základní elektrotechnické veličiny, používat měřicí přístroje, využívat výsledků měření pro kontrolu, revize a orientovat se v základních elektrotechnických normách. Žák bude schopen vysvětlit jevy a zákony v oblasti elektrotechniky pomocí matematických vztahů a tyto vztahy početně řešit. Bude umět vyhledávat informace v technických tabulkách, orientovat se v odborné literatuře. Žák dokáže nakreslit a vysvětlit schémata jednoduchých elektrických obvodů. Teoretické poznatky bude žák umět vysvětlit a využívat je v praktických aplikacích.
Počítačová podpora projektování
Předmět počítačová podpora projektování rozvíjí různé formy grafického vyjadřování a estetickou stránku osobnosti žáka, podporuje tvůrčí technické myšlení. Cílem je umožnit žákům, aby získali základní dovednosti při práci s různým typem grafického softwaru tak, aby je byli schopni aplikovat v dalších odborných předmětech a v praxi.
Učební plán
Od 1. 9. 2020
Kategorie a názvy vyučovaných předmětu | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | celkem | ||
1. Všeobecně vzdělávací předměty | 19 | 15 | 12 | 12 | 58 | |
Český jazyk a literatura | CJL | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Cizí jazyk | CIJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | OBN | - | - | 1 | 1 | 2 |
Dějepis | DEJ | 2 | 1 | - | - | 3 |
Matematika | MAT | 5 | 4 | 3 | 3 | 15 |
Fyzika | FYZ | 2 | 2 | - | - | 4 |
Chemie a ekologie | CHK | 2 | - | - | - | 2 |
Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Povinně volitelné | - | - | - | 1 | 1 | |
Seminář z cizího jazyka | SAJ | - | - | - | 1 | 1 |
Seminář z matematiky | SMA | - | - | - | 1 | 1 |
2. Odborné předměty - základní | 14 | 19 | 13 | 7 | 53 | |
Ekonomika | EKO | - | - | 2 | 1 | 3 |
Kancelářské aplikace | KAP | 2 | 2 | - | - | 4 |
Počítačová grafika | POG | 2 | - | 2 | 2 | 6 |
Technické vybavení počítačů | TVP | 1 | 1 | 2 | - | 4 |
Operační systémy | OPS | - | 2 | 4 | - | 6 |
Mechatronika | MEC | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Základy programování | ZPR | 3 | 3 | - | - | 6 |
Základy síťových technologií | ZST | 2 | 3 | - | - | 5 |
Základy webových aplikací | ZWA | 1 | 2 | - | - | 3 |
Základy databází | ZDA | - | 3 | - | - | 3 |
Odborné předměty volitelné (podle zaměření) | - | - | 7 | 11 | 18 | |
Zaměření Programování | - | - | 7 | 11 | 18 | |
Programování | PRG | - | - | 3 | 3 | 6 |
Webové aplikace | WEA | - | - | 2 | 2 | 4 |
Databázové systémy | DAS | - | - | 2 | 2 | 4 |
Vývoj mobilních aplikací | VMA | - | - | - | 2 | 2 |
Vývoj počítačových her | VPH | - | - | - | 2 | 2 |
Zaměření Síťové technologie | - | - | 7 | 11 | 18 | |
Síťové technologie | SIT | - | - | 3 | 3 | 6 |
Kybernetická bezpečnost | KBS | - | - | 2 | 2 | 4 |
Virtualizační a cloudové systémy | VCS | - | - | 2 | 2 | 4 |
Serverové služby v OS | SES | - | - | - | 4 | 4 |
Celkem hodin týdně | 33 | 34 | 32 | 31 | 130 |
Učební plán (od 1. 9. 2012)
Kategorie a názvy vyučovaných předmětů | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | celkem | ||
1. Všeobecně vzdělávací předměty | 19 | 15 | 12 | 12 | 58 | |
Český jazyk a literatura | CJL | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Cizí jazyk | CIJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | OBN | - | - | 1 | 1 | 2 |
Dějepis | DEJ | 2 | 1 | - | - | 3 |
Matematika | MAT | 5 | 4 | 3 | 3 | 15 |
Fyzika | FYZ | 2 | 2 | - | - | 4 |
Chemie a ekologie | CHK | 2 | - | - | - | 2 |
Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Odborné předměty - základní | 12 | 12 | 15 | 15 | 54 | |
Ekonomika | EKO | - | - | - | 3 | 3 |
Informační a komunikační technologie | ICT | 2 | 2 | - | - | 4 |
Počítačová grafika | POG | 2 | - | - | - | 2 |
Databázové systémy | DAS | - | 2 | 2 | 2 | 6 |
Technické vybavení počítačů | TVP | - | 2 | 2 | 2 | 6 |
Operační systémy | OPS | - | - | 3 | 3 | 6 |
Praxe | PRA | 3 | 3 | 3 | - | 9 |
Elektrotechnika | ELT | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Technická dokumentace | TED | 2 | - | - | - | 3 |
Počítačová podpora projektování | PPP | - | - | 2 | 2 | 4 |
Odborné předměty volitelné (podle zaměření) | 3 | 5 | 6 | 5 | 19 | |
Zaměření Programování | 3 | 5 | 6 | 5 | 19 | |
Programování | PRG | 3 | 3 | 2 | 3 | 11 |
Webové aplikace | WEA | - | - | 2 | 2 | 4 |
Počítačové sítě | POS | - | 2 | 2 | - | 4 |
Zaměření Síťové technologie | 3 | 5 | 6 | 5 | 19 | |
Programování | PRG | 3 | 2 | 2 | 2 | 9 |
Síťové technologie | SIT | - | 3 | 4 | 3 | 10 |
Celkem hodin týdně | 34 | 32 | 33 | 32 | 131 |