Kritéria pro volbu oborového zaměření
Info o oboru
Informační technologie (18-20-M/01) od 1. 9. 2012
Zajímají Tě technické a softwarové prostředky využívané v informačních a komunikačních technologiích? Pak jsi na správném místě ve správném čase. Kratochvilka nabízí obor přesně pro Tebe. Budeš pracovat s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením. Naučíš se navrhovat, realizovat a spravovat počítačové sítě, programovat a vyvíjet uživatelské, databázové a webové aplikace. Dostaň se s námi do světa jedniček a nul!
Ve 3. a 4. ročníku se zaměříš na to, co Tě bude víc bavit. Záleží na Tvých preferencích - můžeš si vybrat programování a webové aplikace, nebo síťové technologie.
Neboj, to dáš. Přidej se k nám. Navíc - reálně k nám chodí i holky!
Profil absolventa
Vybereš si zaměření
Programování
- naučíme Tě:
- principy strukturovaného i objektově orientovaného programování v jazycích C, Java
- ovládat základy vývoje desktopových i mobilních aplikací
- vývoj webových aplikací v jazycích PHP, HTML, JavaScript
- práci s programy AutoCAD, EAGLE
- vytváření 2D grafiky a modelování 3D objektů
- spravovat operační systémy Windows, Linux
Síťové technologie
- naučíme Tě:
- spravovat lokální i rozlehlé datové sítě
- zajistit kybernetickou bezpečnost a její zásady
- diagnostiku počítačových sítí
- virtualizační a cloudové systémy
- serverové služby
Proč právě Kratochvilka?
Bo 😊
- Naše absolventy chtějí ve významných firmách a velkých podnicích.
- Naučíš se aplikovat nejnovější trendy v IT, máme moderní odborné učebny.
- V technických oborech z Tebe může být borec, rozhodně nebudeš outsider!
- Spolupracujeme aktivně s firmami, které nabízejí uplatnění našim absolventům.
- Kratochvilka klade důraz na praxi.
- Kvalita vzdělání odpovídá evropským standardům.
- Vycestuješ na zahraniční stáž v rámci programu Erasmus+.
- Rozvineš komunikativní dovednosti, pružnost v jednání (adaptabilita, flexibilita, improvizace).
- Zdokonalíš výkonnost, budeš řešit problémové situace a využívat informační technologie.
- Budeš kvalitně připraven ke studiu na vysoké škole, to využiješ pro celoživotní vzdělávání.
Čím můžeš být?
- Front-end, Back-end developer
- Java/C programátor
- Administrátor systému
- IT konzultant
- Správce operačních systémů
- Tester aplikací
- Správce sítě
- Systémový analytik
Co budeš umět po 4 letech na Kratochvilce?
- hardwarové nasazení odpovídající účelu
- programování a vývoj uživatelských, databázových a webových aplikací
- instalaci a správu aplikačního softwaru
- instalaci a správu operačních systémů
- návrh, realizaci a administraci sítě
- cloudové a serverové služby aj.
Kratochvilka Tě dobře připraví jak na profesi, kterou si zvolíš, tak pro další studium na vysoké škole.
Chceš dál studovat?
Taky dobrá volba.
- FEI VŠB - TU Ostrava
- FEI VUT BRNO
- ČVUT Praha
- PřF Ostravská univerzita
- Masarykova univerzita Brno
ŠVP
Kompletní ŠVP jsou k nahlédnutí na vrátnici školy.
Kritéria pro volbu oborového zaměření
Odborné předměty
Základy programování
Předmět Základy programování se zaměřuje na základní principy a techniky programování s cílem seznámit studenty s klíčovými koncepty a dovednostmi potřebnými pro tvorbu a porozumění počítačovým programům. Během výuky studenti získávají znalosti o základní syntaxi a struktuře programovacího jazyka. Dále se věnují elementárním programovacím konceptům, včetně proměnných, podmínek, cyklů a funkcí. Učí se manipulovat s různými datovými strukturami, jako jsou pole nebo seznamy, a získávají vhled do algoritmů.
Základy webových aplikací
Předmět Základy webových aplikací se zaměřuje na základní principy a technologie používané při vývoji webových aplikací. Jeho hlavním cílem je seznámit studenty se základními principy, nástroji a dovednostmi nezbytnými pro tvorbu moderních webových aplikací. Během výuky studenti získávají znalosti o základních webových technologiích, jako je HTML, CSS a JavaScript, které se používají k vytváření struktury, vzhledu a interaktivity webových stránek. Kromě toho se také seznámí se základními principy tvorby serverové částí aplikace.
Základy síťových technologií
Cílem předmětu Základy síťových technologií je seznámit studenty s problematikou počítačových sítí a poskytnout jim teoretické i praktické základy nezbytné pro návrh, instalaci a správu malé počítačové sítě. Důraz je kladen na získání prakticky využitelných znalostí a dovedností při správě lokálních sítí. Učivo předmětu je strukturováno tak, aby studenti získali základní schopnosti v návrhu, konfiguraci a správě lokální počítačové sítě. Obsah vychází z metodiky Cisco Networking Academy Program.
Základy databázových systémů
Předmět Základy databází se zaměřuje na oblast relačních databází a vývoj databázových aplikací. Jeho cílem je seznámit studenty s teorií databázových systémů, modelováním a vytvářením jednoduchých databází pomocí jazyka SQL pro tvorbu a manipulaci s daty. Během výuky se studenti seznámí s principy relačních databází a naučí se modelovat a vytvářet jednoduché databáze. Naučí se používat jazyk SQL pro vytváření tabulek, definování vztahů mezi tabulkami a provádění různých operací nad daty, jako je vkládání, aktualizace a vyhledávání.
Technické vybavení počítačů
Cílem výuky předmětu Technické vybavení počítačů je seznámit studenty s architekturou počítače, principy fungování jednotlivých komponent a jejich vzájemnými propojeními. Studenti se seznámí se základy číslicové techniky a navrhováním osobních počítačů s ohledem na jejich zamýšlené využití. Získají základní dovednosti v připojování periferních zařízení k počítači, budou schopni udržovat je v provozuschopném stavu. Během výuky se studenti také naučí dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s počítačovým vybavením.
Počítačová grafika
Předmět počítačová grafika rozvíjí grafické vyjádření a estetickou stránku žákovy osobnosti, podporuje vnímání předmětů, představivost, tvořivost a tvůrčí myšlení. Žák se seznámí s výhodami počítačového kreslení, rastrovými a vektorovými grafickými programy, úpravou fotografií a základy 3D modelování a animací. Seznámí se také s možnostmi 3D tisku a základy tvorby technické dokumentace pomocí CAD systému. Cílem předmětu je poskytnout žákům základní dovednosti v práci s různými grafickými softwary pro jejich budoucí aplikaci v dalších oborech a praxi.
Operační systémy
Předmět Operační systémy se zabývá studiem a porozuměním základních principů a funkcionalit operačních systémů. Během výuky se studenti seznámí s různými operačními systémy, jejich instalací, konfigurací a správou. Získají dovednosti pro práci s prostředím operačního systému, správu souborů a adresářů, správu uživatelů a práv, síťovou konfiguraci a zabezpečení systému. Dále se budou učit využívat a konfigurovat síťové služby a monitorovat výkon operačního systému. Cílem výuky je připravit studenty na efektivní a bezpečnou práci s operačními systémy a jejich správu v různých prostředích.
Mechatronika
Cílem výuky předmětu mechatronika je poskytnout studentům znalosti a dovednosti v elektřině, magnetismu, elektronických součástkách, obvodech, elektrotechnických měřeních, mikrořadičích, robotice, programovatelných automatech, pneumatických systémech a programování virtuálních přístrojů. Studenti se seznámí se základními zákony elektrotechniky, chováním součástek a obvodů a naučí se měřit fyzikální veličiny a používat měřicí přístroje. Také se naučí vysvětlovat jevy a zákony pomocí matematických vztahů a kreslit schémata elektrických obvodů. V praktických hodinách studenti uplatňují své teoretické znalosti. Získají dovednosti v průmyslové informatice, ovládání robotů, práci se senzory, řízení pomocí automatů a pneumatických systémů. Také se naučí propojovat hardware a software, programovat mikrořadiče a měřící přístroje.
Další odborné předměty pro zaměření Programování
Programování
Předmět Programování navazuje na předmět Základy programování, který žák absolvoval v prvních dvou ročnících a získal základy algoritmizace a strukturovaného programování. Jeho hlavním cílem je seznámit studenty s principy a technikami objektově orientovaného programování. Během výuky se studenti naučí vytvářet a manipulovat s objekty, třídami, dědičností, polymorfismem a dalšími základními koncepty objektového programování. Praktická cvičení se zaměřují na implementaci a testování programů, které využívají objektový přístup a efektivní využití tříd a objektů.
Webové aplikace
Učivo navazuje na předchozí znalosti a dovednosti získané v předmětech Základy webových aplikací, Základy programování a Základy databázových systémů. Zaměřuje se na pokročilé technologie a přístupy v oblasti vývoje webových aplikací. Hlavní důraz je kladen na asynchronní zpracování webového obsahu a využití objektově orientovaného programování jak na straně klienta, tak na straně serveru. Dále je součástí učiva seznámení s aplikačními rozhraními jazyka HTML5 a používáním knihoven a frameworků pro aplikační vrstvu webových aplikací.
Databázové systémy
Výuka předmětu navazuje na Základy databázových systémů. Obsah 3. ročníku se zaměřuje na teorii databázových systémů, analýzu a tvorbu databází, a jazyk SQL. Studenti se seznámí s modelováním a vytvářením databázových modelů. Praktická část zahrnuje práci s jazykem SQL pro vytváření, úpravu struktury databáze, manipulaci s daty a pokročilé dotazování. Dále se věnuje uživatelům a správě oprávnění. Obsah 4. ročníku rozšiřuje předchozí ročník a zaměřuje se na vizuální návrh struktury databáze pomocí konkrétního databázového systému.
Vývoj mobilních aplikací
Cílem předmětu Vývoj mobilních aplikací je rozšířit znalosti žáků v oblasti logického myšlení, algoritmizace a návrhu a řešení úloh souvisejících s mobilními aplikacemi. Studenti budou seznámeni s principy a vlastnostmi mobilních operačních systémů. Získají přehled o programování mobilních aplikací a seznámí se s klíčovými pojmy v této oblasti.
Vývoj počítačových her
Cílem předmětu Vývoj počítačových her je předat studentům znalosti v oblasti vývoje her a rozšířit jejich dovednosti v modelování, programování, algoritmizaci, návrhu a řešení úloh souvisejících s vývojem počítačových her. Během kurzu se studenti seznámí se základními principy navrhování a vývoje her a také se seznámí s moderními herními nástroji, jako je Unreal Engine. Praktický přístup umožní studentům zapojit se do reálné práce na vývoji her a získat tak základní znalosti v této oblasti.
Další odborné předměty pro zaměření Síťové technologie
Síťové technologie
Obsah předmětu vychází z předchozích znalostí a dovedností žáků z předmětu Základy síťových technologií. Učivo je přizpůsobeno profilu a zaměření studentů na síťové technologie s využitím programu Cisco Networking Academy Program (CNAP). Studenti se naučí navrhovat a spravovat lokální i rozsáhlé datové sítě a opravovat chyby v nastavení počítačů a síťových zařízení. Výuka obsahuje e-learningové materiály s textovými informacemi, animovanými sekvencemi, kvízy a testy. Studenti se také zapojují do praktických cvičení s reálnými zařízeními v laboratoři. Navíc mají možnost získat odbornou certifikaci v cizím jazyce prostřednictvím e-learningových programů.
Kybernetická bezpečnost
Cílem předmětu Kybernetická bezpečnost je předat studentům vědomosti, znalosti a dovednosti v oblasti kybernetické bezpečnosti, včetně konfigurace a provozu s důrazem na bezpečnostní principy a prevenci kybernetických hrozeb. Studenti se seznámí s kybernetickým prostředím a bezpečnostními postupy v něm. Budou získávat teoretické i praktické znalosti pro konfiguraci síťových prvků a správu počítačových sítí s cílem zajištění kybernetické bezpečnosti.
Cloudové a virtualizační systémy
Cílem tohoto předmětu je poskytnout žákům vědomosti, znalosti a dovednosti v oblasti cloudových a virtualizačních systémů. Zaměřuje se na konfiguraci, nasazení, správu, údržbu a monitoring virtualizační technologie, ať už se jedná o desktopové, serverové nebo cloudové prostředí. Žáci se seznámí s cloudovými systémy z perspektivy běžného uživatele, naučí se správu a vytváření cloudových služeb a získají základní znalosti o virtualizačních technologiích a jejich principu fungování. Získají také teoretické a praktické dovednosti pro efektivní správu virtualizačních technologií a administraci cloudových systémů pro vytváření služeb a aplikací.
Serverové služby v operačních systémech
Předmět Serverové služby v operačních systémech rozšiřuje znalosti z předmětu Operační systémy a zaměřuje se na správu serverových síťových služeb v síťových operačních systémech. Cílem je připravit žáky na ovládání aktivit spojených s instalací, konfigurací a správou těchto služeb a připravit je na pracovní uplatnění v oblasti správy síťových operačních systémů. Žáci se seznámí s různými operačními systémy a získají přehled o možnostech správy síťových služeb v těchto systémech. Budou rozvíjet praktické znalosti a dovednosti v instalaci, konfiguraci a správě těchto služeb.
Učební plán
Od 1. 9. 2020
Kategorie a názvy vyučovaných předmětu | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | celkem | ||
1. Všeobecně vzdělávací předměty | 19 | 15 | 12 | 13 | 59 | |
Český jazyk a literatura | CJL | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Cizí jazyk | CIJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | OBN | - | - | 1 | 1 | 2 |
Dějepis | DEJ | 2 | 1 | - | - | 3 |
Matematika | MAT | 5 | 4 | 3 | 3 | 15 |
Fyzika | FYZ | 2 | 2 | - | - | 4 |
Chemie a ekologie | CHK | 2 | - | - | - | 2 |
Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Seminář z českého jazyka | SCJ | - | - | - | 1 | 1 |
Povinně volitelné | - | - | - | 1 | 1 | |
Seminář z cizího jazyka | SAJ | - | - | - | 1 | 1 |
Seminář z matematiky | SMA | - | - | - | 1 | 1 |
2. Odborné předměty - základní | 14 | 19 | 13 | 7 | 53 | |
Ekonomika | EKO | - | - | 2 | 1 | 3 |
Kancelářské aplikace | KAP | 2 | 2 | - | - | 4 |
Počítačová grafika | POG | 2 | - | 2 | 2 | 6 |
Technické vybavení počítačů | TVP | 1 | 1 | 2 | - | 4 |
Operační systémy | OPS | - | 2 | 4 | - | 6 |
Mechatronika | MEC | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Základy programování | ZPR | 3 | 3 | - | - | 6 |
Základy síťových technologií | ZST | 2 | 3 | - | - | 5 |
Základy webových aplikací | ZWA | 1 | 2 | - | - | 3 |
Základy databází | ZDA | - | 3 | - | - | 3 |
Odborné předměty volitelné (podle zaměření) | - | - | 7 | 11 | 18 | |
Zaměření Programování | - | - | 7 | 11 | 18 | |
Programování | PRG | - | - | 3 | 3 | 6 |
Webové aplikace | WEA | - | - | 2 | 2 | 4 |
Databázové systémy | DAS | - | - | 2 | 2 | 4 |
Vývoj mobilních aplikací | VMA | - | - | - | 2 | 2 |
Vývoj počítačových her | VPH | - | - | - | 2 | 2 |
Zaměření Síťové technologie | - | - | 7 | 11 | 18 | |
Síťové technologie | SIT | - | - | 3 | 3 | 6 |
Kybernetická bezpečnost | KBS | - | - | 2 | 2 | 4 |
Virtualizační a cloudové systémy | VCS | - | - | 2 | 2 | 4 |
Serverové služby v OS | SES | - | - | - | 4 | 4 |
Celkem hodin týdně | 33 | 34 | 32 | 31 | 130 |