Kritéria pro volbu oborového zaměření
Obor Elektrotechnika (26-41-M/01) od 1. 9. 2021
Zajímá Tě elektronika, elektrotechnika, mikroprocesorová a automatizační technika? Kratochvilka nabízí obor přesně pro Tebe! Budeš pracovat s kolaborativními roboty, mikrokontrolery Arduino, osciloskopy, multimetry, generátory signálů, laboratorními zdroji, PLC automaty, pneumatickými systémy, jističi, chrániči a s mnohými dalšími elektrotechnickými zařízeními z oblasti silnoproudé i slaboproudé elektrotechniky, každý si přijde na své. Dostaň se s námi do světa průmyslu!
Ve 3. a 4. ročníku se zaměříš na konkrétní oblast elektrotechniky a informačních technologií, podle toho, co Tě bude víc bavit. Záleží na Tvých preferencích - můžeš si vybrat informatiku v průmyslu nebo elektroenergetiku.
Neboj, to dáš. Přidej se k nám. Navíc - reálně k nám chodí i holky!
- naučíme Tě:
- naučíme Tě:
Bo 😊
Kratochvilka Tě dobře připraví jak na profesi, kterou si zvolíš, tak pro další studium na vysoké škole.
Taky dobrá volba.
Kompletní ŠVP jsou k nahlédnutí na vrátnici školy.
Učivo navazuje na znalosti z matematiky a elektroniky. Obsahem edukace je problematika číselných soustav, kódů, výrokové logiky, Booleovy algebry, jejích zákonů a aplikování v číslicové technice. Následuje přehled základních logických funkcí uplatňovaných v číslicovém řízení a jejich generování. Používání operátorů a zákonů Booleovy algebry se uplatňuje při minimalizaci logických funkcí a tvorbě Karnaughových map. Realizace logických funkcí se odehrává na platformě hradel TTL a CMOS, stručně je vysvětlena elektrická struktura těchto systémů. Aplikování hradel se realizuje v kombinačních logických obvodech při konstrukci multiplexerů, dekodérů a obvodů pro aritmetické operace. Hradla jsou rovněž základními stavebními prvky sekvenčních logických obvodů; po základním teoretickém výkladu a procvičení aplikací žák vysvětlí funkci klopných obvodů, posuvných registrů, čítačů, děličů frekvence aj. a realizuje jejich činnost. Základní učivo číslicové techniky ukončují poznatky o paměťových obvodech a jejich konstrukcích.
Učivo předmětu počítačové aplikace zahrnuje základní znalosti návrhových systémů CAD v elektrotechnice pro návrh elektronického obvodu, konstrukci desek plošných spojů a základní znalosti simulačních programů pro elektroniku.
Učivo předmětu průmyslová informatika zahrnuje základní znalost o programování a o struktuře hierarchie řízení technického systému včetně fungování jednotlivých komponent. Opírá se hlavně o experimentální postup, který umožňuje vytvoření konceptů tak, aby žák mohl později sestavit, zprovoznit, nastavit, seřídit, udržovat a eventuálně částečně zlepšit technický systém jak z oblasti průmyslu, tak z oblasti spotřební a jiné techniky.
Předmět poskytuje teoretickou i praktickou průpravu pro laboratorní a provozní měření v elektrotechnice. Ve výuce jsou nejdříve objasňovány elementární metrologické pojmy, vysvětlují se metody měření základních elektrických veličin v jednoduchých stejnosměrných a střídavých obvodech, principy klasických přístrojů a uvádí se postupy měření magnetických veličin. Dále je obsahová náplň zaměřena na prvky a obvody elektronických měřicích přístrojů, principy jejich konstrukce a způsoby jejich použití. Teoretický výklad je úzce propojen s praktickým ověřováním poznatků měřením v laboratořích.
Učivo předmětu navazuje na teoretické znalosti převážně ze základů elektrotechniky, číslicové techniky a elektroniky. Žák získává praktické dovednosti, které spojují teoretické znalosti s postupy a zásadami při zapojování a oživování elektronických analogových i číslicových obvodů. Žák se seznamuje s návrhem a výrobou desek plošných spojů a osazuje je součástkami klasické i povrchové montáže. Samostatný blok praxe je věnován rozvodům nízkého napětí a elektroinstalací, ve kterém žák provádí elektroinstalační práce, navrhuje a realizuje rozvody elektrické energie. V části ručního obrábění používá žák základní postupy a dovednosti při dělení a opracování materiálů. V blocích číslicové techniky se žák zabývá výrobou stavebnice s kontaktním nepájivým polem a s pomocí této stavebnice pak testuje integrované obvody a ověřuje funkčnost navržených zapojení. Na oblast číslicové techniky, výpočetní a automatizační techniky navazuje blok praxe z programovatelných prvků průmyslové automatizace, kde žák tyto přístroje programuje a používá je při řešení konkrétních úloh. Vyučování programování vede žáka k potřebnému analytickému a konstruktivnímu řešení problémů a situací, které pomocí algoritmu dovede popsat a interpretovat v příslušném programovacím jazyce. V každém odborném bloku praxe je žák seznamován s bezpečnostními normami, předpisy a požadavky na ochranu života, zdraví a majetku.
V předmětu základy projektování žák provádí návrh, tvorbu a úpravu různých druhů technické dokumentace při dodržování zásad technické normalizace a standardizace, a to pomocí aktivního využívání aplikačního programového vybavení. S využitím CAD systémů žák vytváří a upravuje jednoduché stavební výkresy a jednoduché strojnické výkresy součástí a sestavení. S využitím CAD systémů pro elektrotechniku žák vytváří, navrhuje a dimenzuje elektrotechnická schémata. S využitím návrhových systémů pro elektroniku žák navrhuje a zhotovuje dokumentaci pro tvorbu desek plošných spojů. Předmět navazuje na vyučovací předměty technické kreslení a deskriptivní geometrie, praxe, strojnictví, elektronika a silnoproudá zařízení. Zároveň předpokládá zvládnutí základních znalostí a dovedností z předmětu informační a komunikační technologie.
Žák je seznámen s obecnými pojmy řízení: automatizace, kybernetika, ovládání a regulace, komponenty a veličiny v regulační smyčce, význam zpětné vazby. V přehledu je informován o snímačích neelektrických i elektrických veličin, akčních členech a regulačních orgánech v regulovaných soustavách, jejich principu činnosti a konstrukci. A/D a D/A převodníky doplňují jeho informovanost o základních prostředcích v automatizační technice. V zaměření Informatika v průmyslu 4.0 základy Laplaceovy transformace uvádějí žáka do problematiky operátorového počtu a převádění diferenciálních rovnic systémů řízení na rovnice algebraické. Obeznámení s identifikací a vnějším popisem systémů (s diferenciální rovnicí systému, operátorovým a frekvenčním přenosem systému, s přechodovou a impulsovou funkcí) umožňuje pochopení popisu statických i astatických soustav, spojitých a nespojitých regulátorů, použití blokové algebry a řešení stability regulačních obvodů. V závěru studia jsou probírány otázky fuzzy řízení. V zaměření elektroenergetika v rámci kapitol ovládání a regulace je žák seznamován s typickými příklady těchto způsobů řízení v technické praxi. Identifikace a popis systémů automatického řízení tvoří teoretický základ pro porozumění různým typům regulovaných soustav a regulátorů.
Nutnou podmínkou pro zdárný průběh studia elektroenergetiky jsou dobré znalosti z předmětu základy elektrotechniky a z dalších teoretických odborných předmětů. Žák se postupně seznamuje s elektrickými zařízeními v rozvodech elektrické energie, v transformovnách, výrobnách, s jejich navrhováním, dimenzováním a s možnostmi výskytu poruchových stavů na těchto zařízeních a jejich řešením. Teoretické poznatky jsou žáky aplikovány v řadě návrhů, výpočtů, dílčích řešení a v konstrukčních cvičeních složitějšího rázu. Po celou epochu výuky je kladen důraz na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na elektrických zařízeních.
Kategorie a názvy vyučovaných předmětu |
Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | celkem | ||
1. Všeobecně vzdělávací předměty | 19 | 15 | 12 | 13 | 59 | |
Český jazyk a literatura | CJL | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Cizí jazyk | CIJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | OBN | - | - | 1 | 1 | 2 |
Dějepis | DEJ | 2 | 1 | - | - | 3 |
Matematika | MAT | 5 | 4 | 3 | 3 | 15 |
Fyzika | FYZ | 2 | 2 | - | - | 4 |
Chemie a ekologie | CHK | 2 | - | - | - | 2 |
Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Seminář z českého jazyka | SCJ | - | - | - | 1 | 1 |
Povinně volitelné | - | - | - | 2 | 2 | |
Seminář z cizího jazyka | SAJ | - | - | - | 1 | 1 |
Seminář z matematiky | SMA | - | - | - | 1 | 1 |
2. Odborné předměty – základní | 13 | 17 | 9 | 8 | 47 | |
Informační a komunikační technologie | ICT | 2 | 3 | - | - | 5 |
Ekonomika | EKO | - | - | - | 3 | 3 |
Technická dokumentace | TED | 2 | - | - | - | 2 |
Základy elektrotechniky | ZAE | 4 | 2 | - | - | 6 |
Elektronika | ELR | - | 2 | 2 | 1 | 5 |
Elektrotechnologie | ELG | - | 2 | - | - | 2 |
Číslicová technika | CIT | - | 3 | - | - | 3 |
Elektrotechnická měření | ELA | - | - | 4 | 4 | 8 |
Základy programování | ZPR | 2 | 2 | - | - | 4 |
Praxe | PRA | 3 | 3 | 3 | - | 9 |
2. Odborné předměty – volitelné (podle zaměření) | - | - | 13 | 10 | 23 | |
Zaměření Informatika v průmyslu 4.0 – volitelné předměty | - | - | 13 | 10 | 23 | |
Automatizační technika | ATT | - | - | 3 | 3 | 6 |
CAD systémy v elektrotechnice | CSE | - | - | 3 | 2 | 5 |
Silnoproudá zařízení | SIZ | - | - | 2 | - | 2 |
Programování | PRG | - | - | 2 | 2 | 4 |
Průmyslová informatika | PRI | - | - | 3 | 3 | 6 |
Zaměření Elektroenergetika – volitelné předměty | - | - | 13 | 10 | 23 | |
Elektroenergetika | EEG | - | - | 3 | 3 | 6 |
Elektrické stroje a přístroje | ESP | - | - | 3 | 2 | 5 |
Elektrická zařízení | ELZ | - | - | 2 | 3 | 5 |
Základy projektování | ZAP | - | - | 2 | 2 | 4 |
Elektrické světlo | ESV | - | - | 1 | - | 1 |
Automatizační technika | ATT | - | - | 2 | - | 2 |
Celkem hodin týdně | 32 | 32 | 34 | 32 | 130 |