Závěrečná zpráva - Job shadowing - 18. - 22. 10. 2021

Job shadowing Bagheria Sicílie

Ve druhé polovině října se skupina našich pedagogů vydala v rámci projektu KA101, mobility osob ve školním vzdělávání vydala do města Bagheria, které leží necelých 20 kilometrů od Palerma. Naším cílem bylo stínování ve střední škole Liceo Ginnasio di Stato Francesco Scaduto.

V Itálii vyšší stupeň střední školy (upper secondary school or high school) trvá 5 let a zahrnuje 14–19-tileté žáky, tedy stejnou věkovou kategorii jako žáci naší školy.  Liceo je obdoba našeho gymnázia, nabízí všeobecné, především teoretické vzdělání, připravuje na studium na univerzitě Liceo Ginnasio di Stato Francesco Scaduto nabízí tři základní obory studia – classico (odpovídá klasickému gymnáziu s posílenou výukou latiny a řečtiny), scienze umane (humanitní studia) a linguistico (zaměření na živé jazyky – absolventi tohoto oboru ovládají angličtinu, francouzštinu a španělštinu nebo němčinu na úrovni B2).

Delegace naší školy zahrnovala 6 pedagogů různých aprobací, napříč předmětovými komisemi, včetně ředitele školy, Ing. Zbyňka Pospěcha.

Příprava byla náročná, museli jsme dodržet všechna opatření související s pandemií Covid 19, připravit všechny dokumenty a modlit se, abychom zůstali zdrávi.

Trasu Ostrava-Praha-Trapani-Palermo-Bagheria jsme absolvovali bez jakéhokoliv náznaku problému.

 

První den našeho pobytu byla neděle, vyrazili jsme vlakem do Agrigenta, jehož Valle dei Templi, rozkládající se v příkrém srázu pod městem, je jednou z největších archeologických lokalit na světě (přes 1 300 ha) a je zapsáno v seznamu UNESCO.

 

V pondělí ráno jsme zamířili do školy škole Liceo Ginnasio di Stato Francesco Scaduto. Před školou už nás očekávala paní ředitelka Carmen Tripoli, koordinátorka projektových aktivit Francesca Gambino, několik dalších členů Erasmus+ týmu a také studenti školy, kteří se nám věnovali po celou dobu naší návštěvy ve škole.

 

Nejdříve nás zavedli do auly, kde nám studenti představili svou školu, její zaměření, obory a aktivity.

 

Následně jsme my představili naši školu a region

 

Pak jsme se vydali na prohlídku školy

 

Následoval „kulatý stůl“, kde jsme se bavili na témata, která nás zajímala, italský vzdělávací systém, inkluze, maturita … ano, závěrečná zkouška na italské střední škole se jmenuje podobně jako u nás „esame di maturità“, a další.

 

V dalších dnech jsme s zúčastnili několika vyučovacích hodin. Výuka na Sicílii probíhá od pondělí do soboty. Jedna vyuč. hodina trvá 50 až 55 minut, nezvoní, nejsou pevně dané přestávky, vyučující se ve třídách střídají v kmenových učebnách, což na první pohled vyvolává dojem chaosu, po bližším seznámení to překvapivě dobře funguje. Mají poměrně málo odborných učeben, výuka jazyků v době naší návštěvy probíhala také v kmenové učebně, částečně z důvodu rekonstrukce. Počet žáků ve třídě je nižší než u nás 20-22, na jazyky se třída nedělí.

Žáci jsou hodnoceni škálou od 1 do 10. Excelentní hodnocení 10 se uděluje spíš výjimečně.

Nicméně samotný proces výuky je velmi podobný tomu našemu. Překvapila nás míra disciplíny a motivace místních studentů. Po celou dobu výuky měli žáci i vyučující chirurgické roušky.

 

Co se zásadně liší, je míra inkluze. Žáci s různým stupněm postižení jsou integrováni do tříd a v rámci možností se účastní výuky, mají stanovení minimální cíle, kterých mají dosáhnout, při jejich výuce pomáhají speciální pedagogové a asistenti. Škola má také speciální učebnu na rozvoj psychomotorických schopností, kde žák pod vedením speciálního pedagoga, asistenta s přímou podporou spolužáků absolvuje některé hodiny – měli jsme možnost se takové hodiny zúčastnit, velmi v pozadí, protože naše přítomnost chlapce Izmaela velmi stresovala. Kromě poměrně vážně handicapovaného žáka se hodiny účastnili také 4 tzv. intaktní, zdraví spolužáci. Kromě fyzické asistence při cvičení a plnění úkolů nás zaujala samozřejmost, s jakou spolužáci k této výuce přistupují, přirozenost a u chlapce zřetelný pocit sounáležitosti v třídním kolektivu.

 

Měli jsme také možnost se zúčastnit dvou ukázek tematického vyučování – v galerii současného a moderního umění – Villa Cattolica, kde nám vybraná díla Renata Guttusa prezentovali studenti posledního ročníku školy; a také v muzeu ančoviček v nedaleké Aspře, což je zážitkově pojatá exkurze do sicilské historie, historie rybolovu a zpracování ryb, životního stylu, tradiční hudby, kultury, mýtů, pojatá velmi interaktivně – jak jsme se mohli na vlastní kůži přesvědčit.

 

Hostitelé se kromě vzájemného sdílení zkušeností pokusili představit nám Sicílii, její historii, kulturu a samozřejmě gastronomii, která je pro jejich mentalitu velmi důležitá. Prohlídku historické části Palerma a také malebného historického městečka Cefalú s nádhernými plážemi v objetí skal a hor pro nás připravila Ilaria Lodato, energická vyučující historie, znalkyně architektury a umění.

Palermo

 

Cefalú

 

Sicilskou gastronomii jsme poznávali také při oficiálních společných večeřích, zde jsme probrali vše, od naší práce, po národní mentalitu a možnou další spolupráci…

 

Na závěr našeho „Job shadowing“ pobytu nás přišel pozdravit představitel města Bagheria; pak už následovala slova díků, rozloučení a pozvání k nám do Ostravy. Doufáme, že budeme v brzké době mít možnost našim hostitelům připravit stejně milé přijetí.

 

Renáta Martináková

Asistent koordinátora projektu Erasmus+

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout