Mgr. Silvie Holá - Závěrečná zpráva účastníka

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2022-1-CZ01-KA122-VET-000075532
Název projektu: Pojďme se rozvíjet v oblastech CLIL, ICT, JAZYKOVÉ KOMPETENCE, INKLUZE, NEPEDAGOGICKÉ OBLASTI
Typ mobility: Odborné vzdělávání a příprava
Datum konání mobility: 11. 9. - 16. 9. 2023
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Europass Teacher Academy
Název kurzu: Playtime and Downtime for Teachers and Students: the Psychology of Time to Feel Good and Do Good!
Místo konání mobility: Cefalu, Sicílie
Účastník mobility: Mgr. Silvie Holá

 

Závěrečná zpráva účastníka

Místo konání

IDCT – International District for Congress and Training (Cefalù), Via Costa, 63, 90015 Cefalù (PA)

 

Typ ubytování

Apartmánové ubytování v Cefalu.

 

Doprava do místa konání / v místě konání

Doprava byla zajištěna letecky z Krakova do Cefalu a zpět (přímý let, společnost Ryanair).

 

Stravování

Stravování bylo vlastní, neměla jsem zajištěnou žádnou polopenzi a ani snídani.

 

Způsob certifikace

Vzdělávací organizace Europass Teacher Academy předala všem účastníkům vzdělávací aktivity certifikát o úspěšném absolvování kurzu.

 

Vzdělávací aktivity v rámci kurzu / Výukové metody

Na kurzu, který byl poskytován pobočkou nám již známé vzdělávací organizace jsem byla podruhé. Lektor kurzu byl velmi dobře připraven, Kurz byl velmi příjemný a přínosný, a to díky praktickému přístupu lektora, který jej naplnil mnoha hrami a aktivitami, které jsem shledala užitečnými a ve škole jsem již některé využila. Co se týče dalších spolu-studujících, musím říct, že stále udržujeme kontakty přes aplikaci Whatsapp. Což je skvělé.

Sešli jsme se tady Švédky, Rakušan, Slovenko/Maďarka, Angličan a já. Skupina menší, než jak jsme možná zvyklí z letních měsíců.

Lektor byl chlapík z Anglie, který vystudoval angličtinu, herectví a tvůrčí psaní - takže Joy and fun in your lessons se přesně trefila do jeho povahy a náplň kurz tomu odpovídala.

Kurzy probíhaly v budově, která připomíná bývalý klášter (více nám k tomu nebylo řečeno, jedná se o novou spolupráci mezi Europass Teacher Academy a vlastníky objektu).

První den jsme se seznámili s tím, co nás v tomto týdnu čeká a začaly ty Icebreakry - super zase na to se sladit a představit sebe a svou organizaci ostatním. Vzhledem k tomu, že v budově nebyl žádný kávovar ani kávomat, tak nás lektor všechny pozval na kávu/zmrzlinu na hlavní náměstí před katedrálu. A tam jsem zkusila zmrzlinu podávanou v briošce, fakt zajímavá kombinace, není potřeba žádný oběd. Potom jsme se vrátili do třídy a začali představovat sami sebe/školu/město/zemi ve svých prezentacích.

S kolegyní ze Slovenska jsem se bavila o případné spolupráci – byla by super pro ty, kdo by chtěli na kurz ANJ do Bratislavy - je z jazykové školy a zaměřují se i na kurzy pro dospělé.

 

Další účastníci kurzu

Dalšími účastníky kurzu byli pedagogové z těchto zemí – Švédsko, Rakousko, Slovensko. Lektorem byl - Sandy King, Europass Teacher Academy - Cefalu.

 

Kulturně-poznávací aktivity ve volném čase

Cefalù je malebné pobřežní městečko na severním pobřeží Sicílie s bohatou historií a krásnou přírodou. Zde uvádím několik tipů, co v Cefalù navštívit:

1. Normanská katedrála: Katedrála Cefalù, zapsaná na seznamu UNESCO, je jedním z nejvýznamnějších středověkých památek na Sicílii. Její normanská architektura a interiér jsou nádherné a stojí za návštěvu.

2. La Rocca: Tato impozantní vápencová skála dominuje nad městem a nabízí nádherný výhled na město a okolní krajinu. Můžete si udělat pěší výstup na vrchol, kde najdete starověké ruiny a krásný panoramatický výhled.

3. Středověké uličky: Projděte se úzkými středověkými uličkami města a objevujte malebné obchody, kavárny a restaurace. Ulice jsou plné historické architektury a kouzla.

4. Pláže: Cefalù má několik pěkných pláží, kde si můžete užít slunce a moře. Nejznámější je Pláž Cefalù, která se táhne podél malebné promenády a nabízí písečnou pláž a čisté moře.

5. Mandralisca Museum: Toto muzeum nabízí zajímavé sbírky archeologických nálezů, umění a historie Sicílie. Nechybí zde ani slavný obraz "Portrait of Unknown Sailor" od Antonella da Messiny.

6. Tradiční kuchyně: Nezapomeňte ochutnat tradiční sicilská jídla v místních restauracích. Cefalù je známé svou lahodnou kuchyní, zahrnující čerstvé mořské plody, těstoviny a lahodné dezerty.

 

Další postřehy

Výuková náplň

Hodiny jsme každý den začínali warm-upem "Five things" - rozhýbání a zároveň na závěr i zklidnění a připravení se na výuku. Lektor měl připravených mnoho aktivit a některé se opravdu dají skvěle použít v hodinách (nemusí to být pouze ANJ).

Zde předkládám své postřehy a návody k představeným aktivitám:

1) "microparticles"

- rozdělí se čísla ve skupině

- řekne se celá fráze"Microparticle number 5 to microparticle number two" a třepe se u toho rukama kolem hlavy

- potom se to ztíží, že na toho, kdo přináší frázi se z levé i pravé strany otočí spolužák a začne také třepat rukama kolem své hlavy a říkat "Hou hou hou"

- tak se hraje dál a ten, kdo to pokazí se posadí... až zůstane trojice

- slovo microparticles se může nahradit čímkoliv jiným

2) "two-headed monster"

- dvojice představuje dvojhlavé monstrum

- dávají se jim otázky a oni musí společně jako jeden odpovědět

- odezirají si že rtů, musí se na sebe dívat, spolupracovat

- dobré pro opakování otázek a odpovědí např.

K tomu mám i video, ať je lepší predstava

3) "venn diagrams"

- aktivita na nacházení společných a odlišných věcí/zálib/koníčků - možný "icebreaker"

- sedí se ve trojici a musí si najít to, co mají společného všichni tři (střed všech 3 kruhů), co mají společného dva (propojení těch dvou) a v čem se s tím posledním ve trojici zase úplně odlišují

Přidávám fotku této aktivity

4) "the human typewriter"

- mít připravené věty (na tabuli, ať jsou vidět)

- rozdělit písmena po lidech (abecedu)

- někteří mají i tři písmena třeba (dobré si je poznačit)

- věta se vyspeluje tím, že každý řekne své písmeno, které mu bylo přiděleno

5) "picture"

- po čárách (každý student udělá nějaký tah na tabuli) se začne vytvářet obraz (možná velmi abstraktní)

- nechat asi 3 - 5 kol dělat všechny studenty čáry

- na závěr pojmenovat to, co tam vidí

- každý zvlášť a pak to projít společně (dvojice, skupiny, třída)

6) Venn diagrams

- je dobré jako Icebraker nebo i celkově pro poznání studentů mezi sebou

- vytvoří trojice a musí najít (pokládají otázky, na které si odpovídají) následující spojitosti/odlišnosti

a) co mají společného všichni tři (propojení všech tří kruhů)

b) co mají společného ve dvojici (propojení dvojic)

a v čem se tedy liší dvojice (nepropojené části kruhů pro dvojice)

7) The Human Typewriter

- abeceda se rozdělí mezi všechny studenty v učebně

- každý si přidělené písmeno poznačí

- potom studenti podle přidělených písmen spellují větu tím, že vždy řeknou písmeno, které jim bylo přiděleno

- Příklad prý nejkratší anglické věty, která obsahuje všechna písmena abecedy:

The quick brown fox jumps over the lazy dog.

8) Picture

- to je spíše taková oddechovka, ale byla fajn

- každý student jde na tabuli namalovat nějakou čáru/vlnku/obrazec, který se dotkne jiné již dříve namalované

- vytváří postupně nějaký obraz (abstraktní)

- všichni se vystřídají asi 3x

- nakonec každý pojmenuje, co podle něj vytvořený obraz představuje / co v něm vidí

9) Multi catch

- je potřeba mít 3 měkké balonky

- studenti se postaví do kruhu

- student hodí balonek, řekne své jméno a pamatuje si, komu balonek hodil - a tak se to pořád opakuje

- do hry se přidá druhý balonek a student jej hodí, řekne své oblíbené jídlo a opět si pamatuje, komu ho hodil - a opět se to opakuje

- teď se spojí oba dva balonky - student hodí, řekne své jméno, pamatuje si, komu hodil (pakuje se to) a do toho jde druhý balonek, řekne oblíbené jídlo a opět si pamatuje, komu ho hodil - TEĎ UŽ JE TO SLOŽITĚJŠÍ - jsou tam dva balonky a studenti se musí soustředit - nesmí být zbrklí

- a pak se může přidat i třetí - postup stejný, vymyslí se, co budou říkat a pamatují si, komu hodili - tzn. mohou být i tři balonky

10) Tableux

- vytvářejí svými gesty / postoji zadaná slovíčka / postavy / cokoliv, co byste potřebovali

- spolupracují vždy 2 studenti

- musí si to vymyslet - dát jim prostor cca 3 minuty

- potom to předvedou, ostatní hádají, co by to mělo být

například:

old X new, fast X slow, clean X dirty...

- nebo - dvojice postav z knih / povídek (Romeo a Julie, Malý princ a liška, Hamlet a Gertruda... prostě cokoliv vás napadne)

- nebo třeba mohou ve větším počtu takto připravit scénu z díla a opět si to připraví a ostatní hádají

 

Zhodnocení mobility

Zjistila jsem, že neustále přibývám mnoho a mnoho nejrůznějších aktivit, které je možné při výuce využít, a ne vždy je k tomu potřebný notebook.

S kolegy jsme během kurzu vyzkoušeli mnoho aktivit, které je možné upravovat pro potřeby konkrétního předmětu či variovat, co se týče typu školského zařízení. Vše jsme si nejprve vysvětlili, Sandy nám ukázal a poradil, jak se připravit a následně jsme si danou aktivitu konkrétně vyzkoušeli a snažili jsme se ji přizpůsobit podmínkám, které jsou pro naše předměty a studenty důležité a věrohodné.Po každé aktivitě jsme dostali prostor na to si ji poznačit (celý postup a přípravu), a tím jsme si vytvořili ucelený soupis těchto aktivit, které jsem poté předala i svým kolegům ve škole.

Díky mé účasti na této mobilitě si mohu aktivizovat a aktualizovat své hodiny, vytvořit si nové způsoby hodnocení a se studenty si vyzkoušet, že škola je opravdu někdy i hrou.

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout