Ing. Renáta Martináková - Závěrečná zpráva účastníka

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2022-1-CZ01-KA122-VET-000075532
Název projektu: Pojďme se rozvíjet v oblastech CLIL, ICT, JAZYKOVÉ KOMPETENCE, INKLUZE, NEPEDAGOGICKÉ OBLASTI
Typ mobility: Odborné vzdělávání a příprava
Datum konání mobility: 10. - 15. 7. 2023
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Europass Teacher Academy Finland
Název kurzu: Flipped Classroom and Distance Learning: Following Finland
Místo konání mobility: Finsko
Účastník mobility: Ing. Renáta Martináková

 

Závěrečná zpráva účastníka

Místo konání

Helsinky, Annankatu 31-33C

 

Typ ubytování

Hotel, Holliday Inn, ubytování přes booking.com

 

Doprava do místa konání / v místě konání

Letecky, v místě konání MHD – metro, autobusy, trajekty

 

Stravování

Místní restaurace a bistra, s ostatními účastníky kurzu

 

Způsob certifikace

Na závěr kurzu, certifikát o absolvování kurzu

 

Další účastníci kurzu

Němci – 3 ženy a 2 muži, pak dvě kolegyně z Lichtenštejnska, 2 Portugalci, 1 Španělka, 1 Bask, skupina 4 Řeků a 4 Turků

 

Kulturně-poznávací aktivity ve volném čase

Dopolední procházka centrem Helsinek s průvodkyní, v rámci kurzu každý den nějaký aspekt životního stylu ve Finsku, v sobotu celodenní výlet do druhého nejstaršího finského města Porvoo.

 

Průběh a hodnocení mobility

Kurz tentokrát začíná v pondělí, ale ještě před začátkem jsme dostali za úkol se představit své lektorce i budoucím spolužákům prostřednictvím virtuální nástěnky Padlet.

Naše lektorka Pui Ying Law rozhodně není typická modrooká blonďatá seveřanka. Pochází z Hong Kongu a do Finska ji přilákala pověstná úroveň vzdělávacího systému. Je milá, energická, zapálená. Každý den před začátkem výuky nám představí nějaký aspekt života ve Finsku, první den je to základní slovní zásoba jako dobrý den, ahoj, děkuji, prosím, v následujících dnech třeba jídlo, saunu, historii apod.

Po úvodních ice-breaking aktivitách jsme dostáváme za úkol během 5 minut představit sebe, svou školu a region, díky pětiminutovému limitu to pěkně odsýpá. Účastníci kurzu jsou i tentokrát národnostně velmi pestří – nejvíce je Němců – 3 ženy a 2 muži, pak dvě kolegyně z Lichtenštejnska, 2 Portugalci, 1 Španělka, 1 Bask, skupina 4 Řeků a 4 Turků. Slovanskou část Evropy zde reprezentuji pouze já. Následuje analýza toho, čeho chceme účastí v kurzu dosáhnout – opět prostřednictvím vytvoření lego modelu a SWOT analýza možností užití moderních technologií na našich školách.

2. den kurzu, úterý, začíná prohlídkou centra Helsinek s průvodkyní. Procházíme jsme kolem Parlamentu do moderní části s koncertní halou, ústřední knihovnou Oodi, Domem tisku, muzei umění Kiasma a Amos Rex, pak jsme míjíme historickou budovou nádraží, vybudovanou ve stylu art deco. Pokračujeme kolem budovy finského Národního divadla a muzea umění Ateneum a parkem Esplanadi se dostáváme k tržnici na Market Square, kde se prodávají finské pokrmy od ryb po masové koule, a taky ovoce – hlavně jahody, borůvky a další bobule, a taky zelenina. Procházíme jsme kolem radnice, budovy Nejvyššího soudu a prezidentského paláce, kde se intenzivně připravují na návštěvu Joe Bidena. Vystoupáme na Senátní náměstí s ikonickou katedrálou, před níž stojí pomník ruského cara Alexandra II, po stranách jsou pak budovy univerzity a sídlo finského premiéra.

Tady prohlídka končí a my se hromadně vydáváme na nábřeží okusit finskou kuchyni. Po obědě následuje odpolední výuka.

Diskutujeme o různých formách výuky, vracíme jsme se k výuce během pandemie covidu, synchronní, asynchronní, hybridní… Probíráme efektivní využití LMS – learning Management Systém, například u nás Google classroom. Přes tzv. blended learning – kombinaci online a prezenční výuky, se dostáváme k metodologii flipped classroom. Tato metoda maximálně aktivizuje studenty, vychází nejčastěji z videa, které studenti shlédnou doma, případně individuálně v hodině a na něj navazující diskuse, aktivity, práce ve skupinách. Probíráme stadia přípravy takovéto hodiny, zkoušíme si programy a aplikace, které se dají využít a je kladen důraz na to, abychom nevynechávali hodnocení.

Z nástrojů používáme TedEd, EdPuzzle a Screencast-o-matic pro vytváření videí na přípravu před lekcí. Další tipy na přípravu – ESL brain nebo Cool Australia.

Třetí den, ve středu, nám výuka opět začíná až ve 13:45. Ráno se Španělkou Anou, navštívíme kostel Temppeliaukio, který je vytesaný do skály, pod měděnou střechou je 180 oken přivádějících do interiéru světlo. Velmi působivé místo. Celý den v rámci kurzu je pak věnován finskému vzdělávacímu systému. Začínáme vyvracením rozšířených mýtů, například, v současné době se Finsko v PISA hodnocení umísťuje kolem 5. místa, tedy vysoko, ale není nejlepší. Nejlepší jsou pravidelně finské dívky, ale chlapci trochu pokulhávají…

Domácí úkoly finští žáci dostávají, asi méně než u nás, ale občas ano. Mají jen málo soukromých škol. Co mě zaujalo, prestiž učitele – tedy jako zaměstnání je srovnatelná s lékařem nebo právníkem, i když finanční ohodnocení tomu úplně neodpovídá… Ale v důsledku této důvěry má učitel vysokou autonomii v tom jak a podle čeho bude učit – metody, přístupy, učebnice. Není ani státem regulovaný počet žáků ve třídě a organizace výuky. Dokonce v 90. letech zrušili státní inspekci!
Celý proces vzdělávání je velni neformální a přátelský – žádné uniformy, učitelé jsou oslovováni křestním jménem. Typickým prvkem je množství outdoorových aktivit v jakémkoliv počasí. Dalším prvkem je flexibilita systému, univerzitního vzdělání lze dosáhnout mnoha cestami, do 18 let je vzdělávání pro všechny zdarma.

Čtvrtý den – čtvrtek – poprvé začínáme ráno v 9 hodin. Za burácení vrtulníku, který ze vzduchu stráží bezpečnost Joe Bidena, začínáme probírat „project-based learning – při kterém se studenti učí praktickým zapojením do smysluplných projektů.

Takový projekt musí být ve spojení s reálným světem, velmi dobře strukturován a připraven, musí být dobře adresován a obsahovat challenge, už vytvoření správné „driving question“ nám dává zabrat – musí zaujmout, vzbudit zvědavost a výzvu, mít jasný účel a adresáta, přitom bychom neměli nastínit cestu ke splnění daného účelu. Pracuji ve skupině s Baskem a Španělkou – příjemná, kreativní atmosféra. Zase zkoušíme aplikace a nástroje, dnes Padlet, Wakelet – na nich je postaven celý náš kurz, takže už je docela známe, Mindmeister nebo Flinga na vytváření myšlenkových map; pro prezentaci projektů pak Canva, Genially, Adobe express, Kapwing, Podomatic, Storybird, Flipgrid, Sutori. Ke konci se v tom začínám trošku ztrácet.

Pui nám dává čas na prozkoumání nástrojů a máme si vybrat ty, které považujeme za užitečné pro naši práci. Odpoledne vyrážíme se Španělkou Anou na ostrov Seurasaari, Projdeme si skanzen, dozvíme se spoustu informací o životě ve Finsku v dobách minulých, a pak se jen touláme po pobřeží.

Nadchází poslední den kurzu – pátek, to bývá většinou největší zábava. My máme na programu využití her ve výuce. Nejdříve řešíme význam využití her ve výuce, v jakém rozsahu, nastavení jasných pravidel, element výzvy a překonávání překážek, ale také možnost opravit chybu, motivace, dodání vzdělávacího obsahu do hry. Pak nás Pui rozdělí do 3 týmů – Perfect 1, Amazing 2 a Wonderful 3, stahujeme si do mobilu hru Goosechase a vyrážíme do ulic. Zpozorním, při podobné aktivitě jsem si v Reykjavíku před rokem rozbila nos… Otázky a úkoly vycházejí z předchozí náplně kurzu, Puiných „okének“ do finského životního stylu, helsinských památek. Posíláme fotky, videa, textové odpovědi, lovíme v ulicích rodilé Finy, a hlavně se náramně bavíme 😊. Po návratu následuje vyhlášení vítězů, diskuse, Pui nám ukazuje, jak hru vytvořit. Pak nám dá tipy na další možné využití her.

A najednou je týden pryč. Dostáváme certifikáty, loučíme se s Pui, ale máme ještě společný výlet do jednoho z nejstarších měst Finska – Porvoo.

Odpoledne s Anou podnikneme výlet lodí na ostrovní pevnost Suomenlinna, užíváme si historické expozice i přírodu. Sobotní výlet do městečka Porvoo je jako cesta časem do minulosti. Malé červené dřevěné domečky a bývalé sklady kolem řeky, dnes kavárničky, obchůdky, galerie a restaurace, městu vévodí středověká katedrála. Dojem trošku kazí paní průvodkyně, která nám pomalu a rozvláčně sdělí nutné minimum, a nejbližším autobusem odjíždí zpět do Helsinek. I tak si slunečné odpoledne v Porvoo užíváme, a po výtečném obědě nastává čas loučení.

Další skvělý kurz, další úžasná lektorka a skvělí kolegové z celé Evropy. Spousta tipů a inspirace a chuť na sobě dále pracovat.

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout