Ing. Zbyněk Pospěch - Závěrečná zpráva účastníka

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2023-1-CZ01-KA122-VET-000146570
Typ mobility: Job-Shadowing
Datum konání mobility: 10. 12. 2023 - 17. 12. 2023
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Liceo Ginnasio Statale "Francesco Scaduto" Via Dante, 22 90011 Bagheria, Italy
Místo konání mobility: Bagheria, Sicílie, Itálie
Účastník mobility: Ing. Zbyněk Pospěch

 

Závěrečná zpráva účastníka - Job-Shadowing

Školní a třídní pravidla / Škola jako celek

Školní a třídní pravidla jsou podobná pravidlům na českých školách. Z hlediska právních předpisů je situace v něčem stejná a v něčem odlišná od českého školství. Základní dokumenty školy schvaluje Pedagogická rada a Rada ústavu. Rada ústavu je podobný orgán jako Školská rada na naší škole. Pedagogická rada školy má v Itálii pravomoc schvalovat klíčové dokumenty školy, v českém školství schvaluje pouze výsledky vzdělávání a sníženou klasifikaci z chování. Ostatní dokumenty jsou dávány zaměstnancům školy pouze na vědomí. 

Dokument s podobnou působností jako Školní řád v ČR se nazývá „Statut studenta“ a ukládá práva a povinnosti studentů. Škola má dále vydaný Řád ústavu. Při jeho studiu jsem ale shledal, že na rozdíl od českého školního řádu, který ukládá práva a povinnosti především žákům, italský Řád ústavu opět ukládá povinnosti především pedagogům školy, deklarativně stanovuje zásady a principy edukačního procesu, a to především s ohledem na povinnosti pedagogů a s odkazem na Etický kodex pedagoga.

Výrazný rozdíl je v stanovení pravidel pro zaměstnance školy. Škola má stanovený velmi rozsáhlý „Disciplinární řád“, který vychází z italské legislativy pro oblast školství a který je velmi rozsáhle kodifikován. Disciplinární řád se nevztahuje na žáky, ale na zaměstnance školy. Součásti Disciplinárního řádu je rovněž „Kázeňský řád pedagogických pracovníků.pdf“, který ukládá povinnosti pedagogickým zaměstnancům školy a stanovuje disciplinární přestupky, a dokonce i kázeňské tresty pro pedagogy, finanční sankce, pozastavení výkonu služby, zbavení mzdy až po okamžité propuštění. Součásti Disciplinárního řádu je rovněž Etický kodex učitele.

Na rozdíl od českých dokumentů většina dokumentů na italské škole ukládá povinnosti a případné postihy zaměstnancům školy a stanovuje žákům velmi rozsáhlá práva. Povinnosti žáků jsou určeny jen velmi stručně a na české poměry až okrajově.

Další základními dokumenty školy jsou:

  • Nařízení o potírání jevů šikany a kyberšikany
  • Obecná pravidla pro používání laboratoří
  • Předpisy IT laboratoří
  • Laboratorní řád kina a fotografie
  • Předpisy institutu pro bezdrátové sítě
  • Řád vzdělávacích výletů a prohlídek s průvodcem
  • Pravidla tělocvičny
  • Pravidla pro auditory studentů
  • Předpisy související se správním řádem
  • Kodex chování pro zaměstnance veřejné správy
  • Tříletý plán prevence korupce

 

Role ředitele / učitele v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu / Komunikace / Hospitace ve vybraných předmětech

Role ředitele školy je na našich školách velmi podobná. S ředitelkou Carmen Tripoli jsme se shodli, že převážná část naší práce spočívá v školské administrativě, v jednání se zřizovatelem, v oblasti zajištění dostatečných finančních zdrojů a v řízení investiční činnosti školy. Na kontrolu a řízení pedagogické práce nám nezbývá tolik času, kolik bychom si přáli. Přesto oba vykonáváme rovněž hospitační činnost. Organizaci výuky zajišťují na obou školách zástupci ředitele školy.

Jako problém vnímá paní ředitelka skutečnost, že nemá finanční prostředky pro odměnění práce pedagogů nad rámec jejich povinností. V této oblasti má v posledních letech ředitel české střední školy větší možnosti.

 

Organizace výuky / Tematické vyučování / Učebnice / Praktická výuka

Z hlediska technického zázemí je zřejmé výrazné podfinancování partnerské školy oproti naší škole. Škola má přes 2000 žáků a potýká se s nedostatkem prostor pro výuku a problémem vzdálenosti jednotlivých školských budov v městě Bagheria. Tento fakt výrazně komplikuje organizaci výuky, musí se učí šest dnů v týdnu, aby bylo kam žáky umístit. Vyučuje se od pondělí do soboty, přičemž vždy jeden den v týdnu jsou žáci doma. Učitelé během dne přecházejí mezi jednotlivými budovami školy, což je organizačně velmi náročné.

Další zajímavá skutečnost byla, že ne všechny vyučovací hodiny jsou stejně dlouhé, hodiny trvají 50, 55, nebo 60 minut.

 

Kontrola výuky / Hodnocení studia / Vysvědčení

Klasifikační stupnice je od 1 do 10, přičemž je 10 nejlepší hodnocení. Učitelé průběžně kontrolovali výsledky práce žáků v průběhu vyučovací hodiny.

 

Podpora velmi nadaných žáků / Řešení problémového chování žáků

Podporu zvlášť nadaných žáků jsem zaznamenal u dvou žáků pří výuce přírodních věd a matematiky. Žáci měli zájem se rozvíjet v programování robotů, škola jim zakoupila dva robotky, žáci pracovali pod vedením své vyučující a výsledky své práce s roboty nám prezentovali. Podobně jsme byli žáky stejné vyučující seznámeni s bezpečnostním problémem při práci s AI. Nadaní žáci jsou zapojeni do různých projektových aktivit. Jedna z nich byla i naše návštěva, kdy nadaní žáci prezentovali svou školu a diskutovali s námi. Na žácích byl zřejmý vyšší stupeň motivace, než pozorujeme na českých žácích. V běžných hodinách jsme viděli především podporu inkludovaných žákům.

 

Asistenti ve třídě / Aktivity a administrace problematiky žáků se speciálními potřebami / Výuka externími specialisty

Italský vzdělávací systém má velmi důkladně vypracovanou implementaci inkluzivního vyučování. V každé třídě se nachází alespoň jeden žák se speciálními vzdělávacími potřebami, který má svého asistenta. Co je velmi odlišné oproti naší škole je stupeň hendikepu inkludovaných žáků. Byli jsme přítomni Inclusion lab při práci s výrazně mentálně hendikepovanými žáky. Pro tuto práci škola disponuje zvláštní místností a do práce s žáky byli zapojeni dva speciální pedagogové, které podporovali spolužáci hendikepovaného žáka.

 

Vybavení školy (vlastní postřehy účastníka mobility)

Prostory k výuce

Škola má celkem 4 budovy, 3 budovy přímo ve městě Bagheria a jednu v městečku Villabate. Problémem pro organizaci výuky je vzdálenost budov a velmi hustý provoz.

Celkově lze konstatovat, že technický stav budov je špatný a jejich vybavení je velmi skromné. Učebny, které jsme navštívili, jsou vybaveny interaktivním panelem, vše ostatní je velmi prosté a často opotřebované. Výmalba, toalety, lavice, židle jsou výrazně pod standardem naší školy. Škola nedisponuje dostatkem učeben a zcela pak chybí zázemí pro pedagogy, tedy kabinety.

Žáci nemají zajištěnou stravu, není školní jídelna a není ani šatna pro převlékání.

 

Prostory k odpočinku

Škola disponuje amfiteátrem pro různá kulturní a veřejná vystoupení, dále pak velice pěkným otevřeným sportovištěm jak pro volný čas, tak pro výuku tělesné výchovy. Pro žáky je rovněž k dispozici malý venkovní altán.

 

Nástěnky ve třídách a na chodbách / Atmosféra školy

Velmi přátelská atmosféra, a to jak mezi žáky navzájem, tak i ve vztahu k pedagogovi. Některé chodby jsou zdobeny malbami studentů, které napodobují díla mistrů italské renesance.

 

Organizace školního roku – aktivity (vlastní postřehy účastníka mobility)

Projekty / Soutěže, olympiády, odborné stáže apod.

Škola se aktivně zapojuje do projektů a soutěží v městských, regionálních, státních i evropských. Škola má dlouholetou zkušenost s projekty Erasmus+, poslední projekt bohužel nebyl schválen, ale škola připravuje další.

Navštívili jsme jednání Studentské Evropského parlamentu.

 

Plánování a příprava školních akcí / Volnočasové aktivity – kroužky - sportovní / kulturní akce

Studenti se zapojili do provázení naší delegace po budově školy, představili nám školu a studijní obory formou prezentací a ve Villa Cattolica nám představili dílo Renata Guttusa.

 

Další postřehy

Vnímal jsem skutečný zájem žáků o probírané učivo, který se projevoval jejich aktivitou. Při výuce žáci přirozené spolupracovali a žáci, kteří byli silnější v daném učivu, pomáhali vyřešit a vysvětlit úlohu žákům slabším. Inspirativní byly ukázky projektového vyučování s funkčními mezipředmětovými vztahy.

 

Zhodnocení mobility

Mobilitu vnímám jako velmi přínosnou. Na návštěvě školy Liceo Ginnasio di Stato Francesco Scaduto jsem byl v rámci Erasmus+ již podruhé. Jsem rád, že jsem měl možnost pokračovat ve výměně zkušenosti s italskými kolegy z minulých let a dále rozvíjet partnerství a osobní i pracovních přátelství. Považuji za velmi přínosné mít možnost vidět práci našich kolegů s žáky v jiné zemi EU. Poznal jsem, že úloha a práce ředitele školy je v našich zemích velmi obdobná. Přineslo mi to ale také poznání pozitiv a negativ života na naší škole. Bez návštěvy naší partnerské italské školy bych si neuvědomil, jak skvělé finanční a podpůrné zázemí má naše škola u našeho zřizovatele. Vybavenost školy, stav budovy, místností, zázemí pro pedagogy, vybavenost odborných učeben a laboratoří je na naší škole neporovnatelná, jsme na míle dál než naši italští kolegové. Jejich práce probíhá v mnohem skromnějších a složitějších podmínkách. To, co chybělo italské škole v oblasti financí, to nahradili učitelé a žáci nadšením a usměvavým přístupem. Vztahy ve třídě mezi žáky a pedagogy i mezi žáky navzájem jsem vnímal jako lidsky velmi přátelské, vstřícné a tolerantní. Na škole vládla přátelská atmosféra a vzájemný respekt.

Velmi zajímavé pro mne bylo osobní seznámení se s realizací inkluze v inclusion lab, kde jsem byl přítomen aktivizaci žáků s těžkým mentálním postižení.

Rovněž vnímám posílení vzájemných vztahů mezi kolegy.

 

 

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout