Mgr. Aneta Plačková - Závěrečná zpráva účastníka

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2023-1-CZ01-KA122-VET-000146570
Typ mobility: Job-Shadowing
Datum konání mobility: 10. 12. 2023 - 17. 12. 2023
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Liceo Ginnasio Statale "Francesco Scaduto" Via Dante, 22 90011 Bagheria, Italy
Místo konání mobility: Bagheria, Sicílie, Itálie
Účastník mobility: Mgr. Aneta Plačková

 

Závěrečná zpráva účastníka - Job-Shadowing

Školní a třídní pravidla / Škola jako celek

Školní a třídní pravidla ve škole na Sicílii jsou podobná pravidlům ve školách českých. Školu netvoří jedna budova, ale hned několik od sebe blízce vzdálených budov, které nepůsobí zcela moderním dojmem, škola však ve mně i přes výše uvedené zanechala pozitivní dojmy díky přátelskému přístupu nejen ze strany italských kolegů, ale rovněž studentů.

 

Role ředitele / učitele v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu / Komunikace / Hospitace ve vybraných předmětech

Ředitelka školy Carmen Tripoli je dle mého názoru člověkem na svém místě. Působí jako kompetentní osoba nejen v oblasti vedení školy, ale i v komunikaci se zaměstnanci a studenty.

Společně s kolegyní jsme navštívily hodinu anglické literatury, jejímž tématem bylo dílo Béowulf. Učitelka se v hodině zaměřila nejen na historický výklad díla, ale také na jeho propojení s aktuální problematikou, konkrétně s fenoménem mafie.

Dále jsem nahlédla do hodiny anglické historie. Tématem hodiny byla imigrace do USA v 19. století. Učitelka v hodině použila různorodé metody výuky, např. výuku podporovanou počítačem či celotřídní diskuzi.

 

Organizace výuky / Tematické vyučování / Učebnice / Praktická výuka

Ve srovnání s naší školou je organizace výuky na sicilské škole náročnější, a to jednak z důvodu vyššího počtu žáků (více než 2 000), jednak z důvodu rekonstrukce jedné z částí školy. Jak již bylo zmíněno, škola sestává z několika budov, přičemž není výjimkou, že učitelé často neučí jen na jedné z budov, a tudíž se musejí mezi těmito budovami pohybovat. S tímto souvisí, že výuka probíhá i šest dní v týdnu.

Během mnou navštívené hodiny anglické literatury se pracovalo s učebnicí Compact Performer Shaping Ideas: From the Origins to the Present Age.

 

Kontrola výuky / Hodnocení studia / Vysvědčení

Vyučující kontrolují práci studentů v průběhu vyučovací hodiny. Studenti jsou hodnoceni na škále 1 až 10 (10 představuje nejlepší hodnocení).

 

Podpora velmi nadaných žáků / Řešení problémového chování žáků

Nadaní žáci se zapojují do aktivit nad rámec svých školních povinností. Příkladem může být zapojení se do aktivit souvisejících s Modelovým evropským parlamentem nebo prezentace školy prostřednictvím prezentací či vedení prohlídek školy během naší návštěvy.

 

Asistenti ve třídě / Aktivity a administrace problematiky žáků se speciálními potřebami / Výuka externími specialisty

Protože je v Itálii inkluze ukotvena v zákoně, vyskytuje se v každé třídě průměrně jeden inkludovaný žák, přičemž každý takový žák má k dispozici svého asistenta. Během naší návštěvy jsme měli možnost nahlédnout do tzv. Inclusion Lab, kde jsme pozorovali, jak speciálně vyškolení asistenti pracují s inkludovanými žáky s různou úrovní fyzického i mentálního handicapu.

 

Vybavení školy (vlastní postřehy účastníka mobility)

Prostory k výuce

Jak již bylo naznačeno, školu netvoří jedna budova, ale hned čtyři budovy, přičemž jedna z nich se nachází v obci Villabate. Ve srovnání s naší školou chybí na sicilské škole prostory pro výuku a škola rovněž nedisponuje prostory, jako jsou kabinety pro pedagogy.

Učebny jsou často velmi malé a vybavené jen opotřebovanými lavicemi a židlemi, nicméně všimla jsem si, že i v takovýchto učebnách se vyskytuje interaktivní tabule. Mezi další rozdíly patří, že učebny nejsou vytápěny a že škola nedisponuje ani šatnami či školní jídelnou.

 

Prostory k odpočinku

Součástí školy je venkovní amfiteáter pro akce pořádané školou, ale i pro akce veřejné. Mezi další odpočinkové prostory školy patří např. otevřené sportoviště.

 

Nástěnky ve třídách a na chodbách / Atmosféra školy

I přes starší vybavení školy panovala ve škole příjemná atmosféra, což jsem nejen odpozorovala, ale rovněž zažila na vlastní kůži při rozhovorech s italskými kolegy, ale i studenty. Na chodbách byly k vidění výtvory namalované či pořízené studenty.

 

Organizace školního roku – aktivity (vlastní postřehy účastníka mobility)

Projekty / Soutěže, olympiády, odborné stáže apod.

Mezi aktivity školy patří účast na soutěžích a projektech na několika úrovních: městské, regionální, státní i evropské. Během našeho pobytu ve škole jsme měli možnost zúčastnit se zasedání Modelového evropského parlamentu a vidět tak studenty, jak se aktivně zapojují do veřejného politického a kulturního dění.

 

Plánování a příprava školních akcí / Volnočasové aktivity – kroužky - sportovní / kulturní akce

Do plánování a příprav školních akcí se nezapojují jen pedagogové, ale také samotní studenti. Příkladem zapojení studentů mohou být prezentace vybraných děl italského umělce Renata Guttusa ve Ville Cattolica, nacházející se v Bagherii, či příprava a představení příkladů italské gastronomie během naší návštěvy.

 

Další postřehy

Kromě zajímavostí v okolí města Bagherie jsme navštívili také malebné historické město Cefalù, hlavní město Palermo či Údolí chrámů nacházející se v blízkosti města Agrigento.

Vzhledem k termínu mobility se nám poštěstilo zhlédnout představení mechanického betlému v Porticellu, v blízkosti vesnice Santa Flavia.

 

Zhodnocení mobility

Byť jsem se dříve mobilit v rámci programu Erasmus + zúčastnila, jednalo se pro mě o novou zkušenost, protože stínování v zahraničí jsem zažila poprvé.

Dozvěděla jsem se více o tom, jaké jsou rozdíly mezi českým a italským vzdělávacím systémem, a také o italské, respektive sicilské kultuře a historii. Měla jsem rovněž příležitost zjistit, jak chutná italská kuchyně.

Dostala jsem se do nových situací, z nichž jako nejnáročnější a nejemotivnější hodnotím návštěvu Inclusion Lab. Musím říct, že mě vřelý přístup italských kolegů i studentů příjemně překvapil, a ráda bych byla součástí podobné mobility znovu v budoucnu.

 

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout