Mgr. Daniela Kozáková - Závěrečná zpráva účastníka

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2023-1-CZ01-KA122-VET-000146570
Typ mobility: Job-Shadowing
Datum konání mobility: 10. 12. 2023 - 17. 12. 2023
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Liceo Ginnasio Statale "Francesco Scaduto" Via Dante, 22 90011 Bagheria, Italy
Místo konání mobility: Bagheria, Sicílie, Itálie
Účastník mobility: Mgr. Daniela Kozáková

 

Závěrečná zpráva účastníka - Job-Shadowing

Školní a třídní pravidla / Škola jako celek

Školní a třídní pravidla jsou podobná pravidlům, na naší škole  Na první pohled zde panuje velmi přátelská atmosféra. Mezi učiteli funguje respekt a neustále se usmívají.

Po celou dobu naší návštěvy ve škole  se nám věnovala koordinátorka projektových aktivit Francesca Gambino, několik dalších členů Erasmus+ týmu a také studenti školy. Nejdříve byl připraven úvodní seznamovací program v ředitelně - vzájemné představení se jednotlivých účastníků této aktivity formou prezentací v anglickém jazyce. Následně jsme se od italských studentů dozvěděli základní informace o hostitelské škole, jejich tradicích, historii, vzdělávacím systému, apod. Po celou dobu nás provázeli studenti a pedagogové místní školy, kteří se na této aktivitě podíleli.

 

Role ředitele / učitele v každodenním výchovně-vzdělávacím procesu / Komunikace / Hospitace ve vybraných předmětech

Paní ředitelku jsem v žádné hodině neviděla, tak nemohu posoudit, nicméně se nám věnovala a provážela nás  po určitou část pobytu. Vypozorovala jsem velmi korektní vztahy s kolegy a vzájemný respekt.

Paní ředitelka školy Carmen Tripoli se zajímá o nové výzvy a aktivity, prospěšné pro  rozvoj školy.

 

Organizace výuky / Tematické vyučování / Učebnice / Praktická výuka

Škola disponuje kvalitním pedagogickým zázemím sestaveným z odborníků ve svém oboru/předmětech..

Navštívila jsem hodinu tělesné výchovy a italského jazyka. V tělesné výchově jsem se aktivně zapojila do jejich národního sportu , který se hraje s tamburínou a se speciálním míčkem, hraje se přes síť 5 proti 5. Během stáže jsem vykonávala hospitace v hodinách našich sicilských kolegů, včetně Inclusion lab. Shlédla jsem různé metody a formy výuky, které používali. Oceňuji odbornost kantorů, i jejich přátelský přístup ke studentům.

Bylo pro mě přínosné seznámit se třemi kolegy, kteří vykonávají funkci asistenta u inkluzivních žáků s těžkým postižením. Asistenti pracují nepřetržitě s žáky, pracují s nimi samostatně  v jedné lavici, zatímco ostatní žáci sledují výuku svého učitele daného předmětu.

 

Kontrola výuky / Hodnocení studia / Vysvědčení

Pro postižené žáky mají učitelé – asistenti připravené jiné učivo než ostatní žáci ve třídě(podle jejich postižení, obdoba našeho individuálního plánu). Postižení žáci chodí a odcházejí ze školy podle jejich únavy, aby zvládali být pozorní. Zvláštností je, že se účastní výuky společně se svými vrstevníky, ale probírají učivo dle jejich individuálního plánu s asistentem (18 hodin týdně).

 

Podpora velmi nadaných žáků / Řešení problémového chování žáků

V rámci výuky jsou podporováni spíše žáci s postižením. Nadaní žáci se účastní soutěží atd, stejně jako u nás.

 

Asistenti ve třídě / Aktivity a administrace problematiky žáků se speciálními potřebami / Výuka externími specialisty

V každé třídě je jeden postižený žák, kterému se věnuje speciální učitel – asistent, 18 hodin týdně, pokud má žák těžší postižení, tak mohou být i 2 asistenti, jeden se věnuje výuce a druhý tělesným potřebám žáka. V Itálii neexistují speciální třídy, ani speciální školy. Postižení žáci chodí do škole společně s ostatními.

 

Vybavení školy (vlastní postřehy účastníka mobility)

Prostory k výuce

Vhodné prostory, ale ne tak udržované jako u nás, nemají šatny, nemají jídelnu, učitelé nemají své kabinety.

 

Prostory k odpočinku

Velký prostor venku před školou, mají i venkovní hřiště, kde mohou hrát tenis, volejbal, basketbal atd...

 

Nástěnky ve třídách a na chodbách / Atmosféra školy

Málo nástěnek, ale často počmárané zdi, ale žákům, ani učitelům to nevadí a panuje klidná a přátelská atmosféra.

 

Organizace školního roku – aktivity (vlastní postřehy účastníka mobility)

Projekty / Soutěže, olympiády, odborné stáže apod.

Dle slov učitelů se žáci účastní soutěží jako u nás, sleduji jejich školní Facebook, kde o všem informují.

 

Plánování a příprava školních akcí / Volnočasové aktivity – kroužky - sportovní / kulturní akce

Během našeho pobytu jsme se zúčastnili i schůze školního parlamentu. Zástupci parlamentu přednášejí schválené problémy ve Strasbourgu.

 

Další postřehy

Učitelé nemají své kabinety, musí cestovat po celé Bagherii, protože výuka probíhá na více místech. Také probíhá rekonstrukce části budov , a proto žáci chodí do školy i v sobotu, dochází ke střídání tříd, aby se žáci do školy vešli. Mají například volno v pondělí. Nemají šatny, takže neřeší problém s přezouváním a zamykáním šaten.

Zdraví žáci pomáhají s postiženými spolužáky, zvou je například na své narozeniny atd.

 

Zhodnocení mobility

Velký zážitek pro mě. Získala jsem mnoho nových zkušeností. Viděla jsem, jak může vypadat společná výuka zdravých a postižených dětí jinak než u nás v ČR.

Po celou dobu mobility panovala velmi příjemná atmosféra, skvělý team building. Zlepšení komunikačních schopností v angličtině i francouzštině.

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout