Mgr. Aneta Plačková - CLIL: Innovative and effective methods and tools

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2020-1-CZ01-KA101-077511
Název projektu: CLIL/ICT/INKLUZE ve výuce a stínování (SPŠei Ostrava)
Typ mobility: Erasmus+ školní vzdělávání Klíčová akce 1 - Projekty mobility osob
Název kurzu: CLIL: Innovative and effective methods and tools
Datum konání mobility: 4. 7. - 8. 7. 2022
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Enjoy Italy di Alessandro Gariano
Místo konání mobility: Helsinky, Finsko

 

Bylo 2. července 2022 a já jsem vyrazila za vzděláním do finských Helsinek na 5denní kurz s názvem „CLIL: INNOVATIVE AND EFFECTIVE METHODS AND TOOLS”. Nechtěla jsem nic ponechat náhodě, proto jsem raději podnikla cestu už v sobotu, i když kurz začínal až v pondělí, nicméně hned první zkouška na mě čekala na ostravském ÚANu, odkud jsem měla jet Flixbusem do Krakova a z něj poté letět do Helsinek. Flixbus měl 144 minut zpoždění, dobří lidé však naštěstí nevymřeli, a tak jsem se na letiště dostala nakonec autem, dokonce ještě dříve, než byl původní plán. Letadlo do Helsinek doletělo v pořádku, i když s drobným zpožděním, ale úžasný borůvkový džus podávaný na palubě letadla zdarma pro mě představoval adekvátní kompenzaci.

Cesta autobusem z letiště byla poněkud zajímavá, jelikož mi chvíli trvalo, než jsem pochopila, že se zastávky hlásí nejdříve ve finštině a poté ve švédštině, takže se mi napoprvé nepodařilo vystoupit na správné zastávce, i tentokrát jsem však měla štěstí a narazila na „kouzelného“ finského dědečka, který mi lámanou angličtinou (opravdu ne každý mluví ve Finsku anglicky) sdělil, že shodou okolností vystupuje na stejné zastávce jako já, takže jsem ještě toho dne úspěšně dorazila na ubytování.

Druhý den jsem se potřebovala přesunout na ubytování situované blíže místu kurzu, což se opět neobešlo bez menších komplikací, a tentokrát jsem dokonce narazila na mladíka, který mi pomohl najít správné autobusové stanoviště, aniž bych jej přímo oslovila – zoufalství v mých očích asi hovořilo za vše. Sluníčko ale svítilo a zanedlouho jsem už byla tam, kde jsem měla být. Odpoledne jsem ještě vyrazila na průzkum okolí a nečekaně došla až do přírodní rezervace Vanhankaupunginlahti, kde se dá například s příslušným povolením rybařit nebo pozorovat (a také poslouchat) ptáčky – prý zde bylo viděno více než 300 druhů ptáků.

Přišlo pondělí a s ním první den kurzu, kdy nás čekala prohlídka Helsinek a společná večeře. Sraz s italským školitelem Alessandrem a ostatními u ohromné helsinské knihovny jsme měli k mému překvapení až v 16.45, organizace holt poněkud vázla, a tak jsme se například dovnitř kostelů či kaplí již nedostali, navíc jsme snad už všichni byli unavení, takže jsme byli rádi, když jsme dorazili do restaurace ve vikingském stylu a mohli si po deváté večerní konečně objednat večeři.

V úterý jsme už měli dorazit na místo, kde se kurz konal. Ubytování jsem volila tak, aby nebylo daleko od místa kurzu, a tak jsem za 15 minut došla na „místo činu“. Na programu tohoto dne byly prezentace, kdy měl každý účastník představit svou školu, a rovněž jsme si měli nastudovat materiály, které nám byly poskytnuty před začátkem kurzu. Účastníci kurzu pocházeli z Chorvatska, Itálie, Malty, Maďarska, Německa, Polska, Řecka, Slovenska a Španělska; z Česka jsem byla jediná. Jelikož prezentace zabraly většinu času (byla patrná organizace v italském duchu), k některým materiálům k prostudování jsme se vůbec nedostali. Atmosféra mezi účastníky kurzu však byla pohodová.

Ve středu jsme se věnovali tématu „ICT tools for education and blended learning workshop”. Učili jsme se používat nástroje jako Edmodo, Blendspace, Nearpod či Book Creator, bohužel jsem se však nedozvěděla, jak v souvislosti s těmito nástroji funguje metodika CLIL. Další den, ve čtvrtek, to s CLILem nedopadlo o moc lépe (za úkol jsme měli pracovat na aktivitě „City Bingo“). Oproti předchozímu dni jsme měli kurz v dopoledních hodinách, a tak jsme po jeho skončení s „kolegyněmi” z Maďarska a Německa vyrazily do městečka Porvoo prohlédnout si místní dřevěné domečky.

Pátek představoval poslední den kurzu. Téma dne znělo „Digital Storytelling” a v podstatě šlo o pokračování středečního tématu. Tentokrát jsme pracovali s nástroji jako Ed Puzzle, My Simple Show, zmíněn byl nástroj Story Jumper, Wordwall, Genially, vyzkoušeli jsme také Quizlet, při Quizizz konečně došlo na práci v malých skupinkách - šlo snad o nejlepší aktivitu z celého týdne. Z kurzu jsem si bohužel „nedovezla“ úplně to, co jsem chtěla a měla, ale i tak ho nemohu hodnotit jako zcela zbytečný – potkala jsem díky němu nové zajímavé lidi, navštívila nová místa a příště alespoň budu vědět, na co si dát pozor.

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout