Mgr. Antonín Kačerovský - Teaching the fun way in the digital era

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2020-1-CZ01-KA101-077511
Název projektu: CLIL/ICT/INKLUZE ve výuce a stínování (SPŠei Ostrava)
Typ mobility: Erasmus+ školní vzdělávání Klíčová akce 1 - Projekty mobility osob
Název kurzu: Teaching the fun way in the digital era
Datum konání mobility: 24. 7. - 30. 7. 2022
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Ustanova za obrazovanje odraslih Maksima
Místo konání mobility: Split, Chorvatsko

 

Den 0: sobota 23. 7.

Když už se člověk jednou za čas vydává na nějakou zahraniční vzdělávací misi, většinou, je-li to možné, na podrobné prozkoumání místa a jeho okolí volí i nějaké dny navíc. Protože jsem na kurz do Splitu vyrazil, již tradičně, po vlastních čtyřech kolech (čistého času to nakonec bylo cca 12 hodin), také jsem přidal před kurzem samotným ještě pár poznávacích dnů, o několik desítek kilometrů směrem na severozápad od Splitu, u překrásného národního parku na řece Krka, který mě loni při půldenním výletu oslovil a zlákal k podrobnějšímu prozkoumání.

Den před kurzem, v sobotu, jsem se přesunul do Splitu samotného.

Ihned po ubytování jsem si, vzhledem k dlouhodobým teplotám mezi 32-35, užil koupání mezi skalami v severní části lesoparku Marjan (Park Šuma Marjan) a po krátkém polenošení ve stínu pod borovicemi jsem se přes populární vyhlídku (Prva vidilica na Marjanu) vydal na večerní procházku městem, zejména na vyhlášenou promenádu Riva.

 

Den 1: neděle 24. 7.

Po osvěžující ranní koupeli v moři jsem vyrazil využít poslední chvilky před kurzem procházkou Diokleciánovým palácem.

Odpoledne se již konalo v atriu splitského středního odborného učiliště (Obrtna tehnička škola Split) společné setkání všech účastníků kurzů na téma školních inovací následujícího týdne. Dozvěděli jsme se podrobnosti k organizaci, místům setkávání v jednotlivých dnech, důležité informace o Chorvatsku, Dalmácii a Splitu a mj. kde se výborně vykoupat a kde se skvěle najíst. Poté jsme se jednotliví účastníci (případně společně skupiny z jedné školy - a nebylo jich málo) představili - o zemi, městě, škole, sobě - s možností využít připravenou prezentaci. Hned na mě čekala první výzva, když mě Ana (Ana Mladina Puljak, hlavní lektorka pro kurzy školních inovací a moderátorka tohoto setkání) nečekaně požádala, abych se šel představit mimo pořadí, v době, kdy prezentační techniku zrovna blokovala skupina účastnic z Rumunska, která řešila problémy se svojí prezentací. Že to prý určitě skvěle zvládnu i bez prezentace, když mám z loňska natrénováno :)

Mimochodem, obdivuji Anu, jak si dokáže ihned zapamatovat jména všech účastníků a během kurzu se vůbec neplete. Dokonce mě při prvním setkání po roce (a to jsme navíc loni měli roušky) hned zdravila "Hi, Antonin".

Při představování jsem zaznamenal nejvíce účastníků ze Španělska, Rumunska a Lotyšska. V menším počtu byli účastníci z Irska, Polska, Portugalska, Itálie, Slovinska, Maďarska, Slovenska (2). Z České republiky jsme byli celkem 4. Příbuzného kurzu se účastnily 3 učitelky z Jánských Lázní (Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola Olgy Havlové). Po představení všech účastníků následoval blok "icebreakerů", kde jsme v náhodných dvojicích a poté i ve skupinách plnili různé úkoly s vzájemně poznávací tématikou.

Den jsme příjemně ukončili, za současného poznávání typických chorvatských pochutin, upřesňující seznamovací konverzací, která vyplynula z předchozích úkolů.

 

Den 2: pondělí 25. 7.

  • 21st Century teacher, 8 traits of a 21st century
  • The importance of 4Cs in education
  • Individualising the learning process
  • Thinking outside the box - creative ways to motivate your students
  • Introducing Dalmatian cultural heritage

Druhý den kurzu jsme zahájili hledáním a formulováním výzev pro učitele ve 21. století (Jak se mění naše možnosti? Využíváme je? Jaký by měl být moderní učitel? Jací jsou žáci a jejich rodiče?) a diskuzí nad vlastnostmi a schopnostmi moderního učitele. Zaujala mě mj. informace od Any, že v Chorvatsku je enormní tlak na učitele ze strany rodičů, zejména na základní škole, aby (pro úspěšné přijetí na vyšší stupně škol) žáci měli samé jedničky (resp. přesněji pětky, protože v Chovatsku mají známku 5 jako nejlepší a 1 jako nejhorší, ale dovolil jsem si poupravit informaci pro náš způsob klasifikace). Většina učitelů nechce mít problémy a klasifikaci upraví podle přání rodičů. Na základní škole prý má samé jedničky 60 % žáků. Po nedávno zveřejněné kauze, kdy byl syn chorvatského prezidenta přijat na prestižní školu díky předchozímu telefonátu jeho otce, po kterém byla synovi změněna klasifikace, to však vypadadá, že se problém začne řešit a tlak na učitele se o něco sníží.

Dále jsme se formou příkladů a praktických úkolů (řešení skupinových úkolů beze slov, hledání různých úhlů pohledu na konkrétní fakta, vytváření titulků a sloganů k obrázkům, týmová příprava a učení ostatních, ...)  věnovali pochopení významu, využití a rozvoji čtyř C (communication, collaboration, critical thinking, creativity).

V posledním bloku jsme se věnovali kreativním způsobům motivace studentů. Jako jeden z úkolů jsme tvořili motivační slogany pro naše předměty. V česko-portugalské dvojici jsme pro zajímavost vyplodili: "Press a few buttons and become next Mark Zuckerberg" (Web Apps Development) a "Make your own drugs" (Chemistry) /samozřejmě jsme měli na mysli léky/.

Zaujalo mě také společné zamyšlení nad myšlenkou Alberta Einsteina: "If you can't explain it to a six year-old, you don't understand it yourself." 

V podvečer jsme se skvělou průvodkyní absolvovali velmi zajímavou procházku po historickém jádru Splitu (je zapsáno na seznam světového dědictví UNESCO). Jen byla trochu škoda, že se hlavní náměstí (Peristil) v Diokleciánově paláci zrovna uzavíralo (z důvodu příprav na večerní "VIP" představení opery Aida), proto jsme se bohužel nedostali do vestibulu hlavní části paláce.

Možná si někdo říká, proč si římský císař Dioklecián nechal postavit honosný palác tak daleko od Říma? Dioklecián byl totiž prostého původu (císařem se stal díky své úspěšné vojenské kariéře, po smrti císaře Numeriána) a pocházel z blízkého města Salona. Proto si nechal postavit palác pro odpočinek ve stáří blízko svého rodného města, v Dalmácii.

A jedna zajímavost pro milovníky egyptologie :) U vchodu do vestibulu hlavní části paláce je umístěna originální sfinga z černé africké žuly s lidskýma rukama, jediná kompletní z celkem 12 sfing, které si císař Dioklecián z Egypta dovezl.

 

Den 3: úterý 26. 7.

  • Project based learning: Educational Video
  • Developing team building strategies and collaboration
  • Goosechase: Team building treasure hunt activity

Třetí den kurzu jsme se setkali u sochy Řehoře Ninského (chorvatský biskup, který prosazoval církevní používání slovanského jazyka) v blízkosti Zlaté brány Diokleciánova paláce. Ana nás rozdělila do čtyřčlenných týmů a představila nám náš dopolední projekt týmové spolupráce a komunikace. Naším úkolem bylo natočit informační video o Diokleciánově paláci, na kterém se nějakým způsobem musel podílet každý ze členů týmu. Každý tým dostal vytištěné materiály s informacemi a checklistem a měli jsme 3 hodiny (9-12) na realizaci (rozdělení týmových rolí, naplánování postupu, nalezení jednotlivých míst v paláci, natočení videosekvencí, přesun do školy, sestříhání videa, doplnění titulků, zvuku, ...).

Po vzájemném předvedení vytvořených videí a celkovém zhodnocení dopoledního projektu jsme si prakticky vyzkoušeli platformu Goosechase, pomocí které je možné vytvářet teambuildingové hry.

Jedním z našich úkolů v připravené hře bylo jít na ulici a natočit video, ve kterém nám chorvatský kolemjdoucí má zodpovědět otázku "Što je kravata?".

 

Den 4: středa 27. 7.

Hlavní náplní dopoledního bloku čtvrtého dne kurzu bylo praktické seznámení s různými zábavnými aktivitami a cvičeními pro zlepšení koncentrace (správné zapojení mozkových hemisfér). Některé z těchto aktivit jsou vhodné zejména pro využití ve výuce, jiné se hodí i pro individuální ranní aktivaci mozku (studenta i pedagoga). :)

Odpoledne jsem vyrazil vyzkoušet vyhlášenou písečnou pláž do 25 kilometrů vzdáleného Omiše, města proslulého svou pirátskou historií a nyní také bohatou nabídkou adrenalinových sportů (rafting na řece Cetině, canyoning, zipline, horolezectví, ...). Vynikající koupání, doporučuji.

Navečer, před krátkou bouřkou, zavál i pořádný vítr z jihozápadu (tzv. garbin). Pro fotku ve větru jsem následně musel pár odložených věcí lovit z moře. :)
V jednom z videí můžete vidět splitskou míčovou hru picigin, kterou na omišské pláži hrálo několik místních mládežníků. Jak jsem se v ranním bloku mj. dozvěděl od našeho lektora Daria, hra picigin se hraje zásadně ve vodě a je prý velmi důležité při ní dobře vypadat. :)

 

Den 5: čtvrtek 28. 7.

  • Fun activities with QR codes
  • Stop motion animation
  • Interactive worksheets

Pátý den kurzu jsme se s lektorkou Marijou nejprve věnovali možnostem využití QR kódů ve výuce, jejich čtení a tvorbě (např. online QRCode Monkey). Následně jsme se vydali do blízkého parku a prakticky jsme si jeden ze zábavných způsobů - skupinová hra, s hledáním QR kódů a plněním úkolů, jejichž zadání je uvedeno v kódech - vyzkoušeli.

V následujícím bloku jsme se seznámili s problematikou stop motion animací, ukázali jsme si několik příkladů jejich vhodného zařazení do výuky a programy, které k jejich tvrobě můžeme použít (např. PicPac na Androidu a Stop Motion Studio na iOS). Naším úkolem poté bylo v týmech vytvořit krátkou stop motion animaci.

Poslední blok byl zaměřen na tvorbu interaktivních pracovních sešitů, kvízů a testů. Vyzkoušeli jsme si zejména platformu Wizer.

 

Den 6: Pátek 29. 7.

  • Storytelling
  • Energize your classroom
  • Problem solving skills

Šestý den kurzu jsme, opět s Anou, zahájili seznámením s možnostmi vhodného zařazení vyprávění příběhů do výuky. Po několika příkladech, z různých oborů a situací, jsme měli za úkol připravit si a přednést ostatním vlastní příběh, který bychom využili ve výuce našeho předmětu.

V následujícím tematickém bloku jsme si vyzkoušeli několik různých způsobů aktivizace studentů, formou her, úkolů a kvízů. Nejzajímavější pro mě byla tvorba nového vlastního textu zadané písně, který by obsahoval vyučovanou látku. Naše pětičlenná skupina (portugalsko-česko-slovenská) vytvářela nový text písně "We will rock you" pro výuku malé násobilky. Samozřejmě, že největší zábava byla, když jsme si výsledky jednotlivých skupin měli navzájem (s využitím karaoke) zazpívat. :)

V poslední části jsme se věnovali problematice zařazení problémových úkolů do výuky, způsobům jejich zadávání, vedení studentů k jejich řešení a možnostem při seznamování studentů se správnými řešeními. Trochu jsem se zapotil, když jsem měl anglicky popsat, jak bych studentům vysvětlil řešení úkolu "o dvou strážcích a dvou dveřích". :)

--- Pro zajímavost (pokud náhodou někdo tento problém nezná): Jsme zavřeni v místnosti, ze které vedou dvoje dveře. Jedny jsou únikové, těmi se chceme dostat ven, za druhými je obří pavouk, který si na nás velmi rád smlsne. Nevíme, které dveře jsou únikové. U každých dveří stojí strážce. Strážci vědí, co je za kterými dveřmi. Jeden ze strážců mluví pravdu, druhý lže. My nevíme, který z nich lže a který mluví pravdu, ale oni to o sobě vědí. Můžeme položit jednomu ze strážců jedinou otázku, abychom zjistili, které dveře jsou únikové. Jakou otázku a kterému za strážců máme položit? ---

Po odpoledním osvěžení v moři bylo tento den nutné absolvovat ještě jednu důležitou aktivitu. Večerní oficiální rozlučkovou párty. :)

 

Den 7: Sobota 30. 7.

  • Exchanging examples of best practice
  • Course revision, Evaluation of the course
  • Graduation ceremony, Certificate awarding ceremony, Kisses and Goodbye

První bloky posledního dne kurzu byly věnovány výměně zkušeností z vlastní výuky, shrnutí kurzu a jeho evaluaci. Pak již následoval závěrečný slavnostní ceremoniál s udělováním certifikátů o absolvování kurzu, skupinová fotografie, loučení s nově získanými přáteli a předávání kontaktů pro možnost budoucí osobní i meziškolní spolupráce.

 

Závěr

Kurz hodnotím jako velmi přínosný. Získal jsem díky němu velké množství inspirace k využití moderních technických prostředků a velmi zajímavých metod výuky, díky nimž může být výuka pro žáky zábavnější a ve výsledku efektivnější. Vzhledem k intenzivnímu procvičení komunikace v anglickém jazyce v průběhu kurzu také mohu v budoucnu ve výuce využívat mnohem častěji metodu CLIL. Nelze opomenout ani podnětné navázání kontaktů s kolegy (učiteli) ze zahraničí.

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout