Ing. Renáta Martináková - Erasmus CLIL for Educators

Logo Erasmus+
Logo SPŠEI
 
Projekt číslo: 2020-1-CZ01-KA101-077511
Název projektu: CLIL/ICT/INKLUZE ve výuce a stínování (SPŠei Ostrava)
Typ mobility: Erasmus+ školní vzdělávání Klíčová akce 1 - Projekty mobility osob
Název kurzu: CLIL for Educators
Datum konání mobility: 26. 7. - 30. 7. 2021
Vysílající organizace: Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova 7, Ostrava, Česká republika
Vzdělávací organizace: Atlantic Language School, Galway, Ireland
Místo konání mobility:

Galway, Irsko

 

V červenci 2021, konkrétně 26. 7. – 30. 7. 2021, jsem se v rámci projektu 2020-1-CZ01-KA101-077511 - CLIL/ICT/INKLUZE ve výuce a stínování, Erasmus+ zúčastnila kurzu „CLIL for Educators“ pořádaného Atlantic Language School, Galway, Ireland. Po počáteční anabázi, kdy se termín kurzu měnil v důsledku opatření proti šíření nemoci COVID 19, jsem konečně přistála na letišti Shannon Airport. Přesunula jsem se do města Galway, což je přibližně město s přibližně 80 000 obyvateli, ležící na západním pobřeží Irské republiky.

Atlantic Language School byla založena v roce 1993 a nabízí širokou škálu kurzů od všeobecné angličtiny, přes CLIL po kurzy profesionální komunikace pro zaměstnance škol i firem.

Jak už jsem zmínila, zvolila jsem si kurz CLIL for Educators. Složení účastníků kurzu bylo trochu ovlivněno pandemií nemoci Covid 19, proto nebylo národnostně tak pestré jako jsem byla zvyklá z minulosti. Ve skupině převažovali Italové a Poláci. Z hlediska vyučovaných předmětů, bylo složení pestřejší: angličtina, zeměpis, dějepis, technické kreslení a IT.  Naše skvělá lektorka Purva Srivastava, původem z Indie, během tohoto nesmírně inspirativního týdne předvedla pedagogický koncert – vedla nás k poznání, co je to CLIL tím, že dělala CLIL.

Obecně se jedná o výuku jiného předmětu v angličtině – my angličtináři učíme zeměpis anglicky mluvících zemí, historii, technickou angličtinu atd. Bylo zajímavé porovnat, jak ke CLILu přistupovali angličtináři a jak vyučující jiných předmětů. Angličtináři kladli větší důraz na jazyk jako takový, odborníci více zdůrazňovali obsah, cílem vyváženého CLILu je tyto dva přístupy sjednotit a vytvořit zajímavou hodinu, kde prostřednictvím angličtiny vyučujeme odborné téma.

Kurz byl opravdu challenge, hodně metodiky a tipů, prokládáno aktivitami. U všeho diskuse a zpětná vazba. Na odlehčení aktivitky použitelné kdykoliv v hodině. Musím ocenit také systém online podpory poskytované účastníkům kurzů, po přihlášení do platformy jsem měla kdykoliv přístup ke všem materiálům, škola se prezentuje jako „environmentally friendly“, všechny materiály byly v elektronické podobě, žádná kvanta potištěného papíru.

Nebyla bych angličtinář, kdybych pobyt v anglicky mluvící zemi nevyužila do poslední minuty, proto jsem na ubytování zvolila homestay – na týden jsem se stala součástí úžasné irské rodiny. Mary milující maminka, Mike přísný, ale laskavý otec. A jejich šestiletý vnuk, který si mě oblíbil hned první den (asi hlavně proto, že všechny hry, které jsme spolu hráli na tabletu, jsem prohrála…) Budou mi chybět. I jejich psí potvora, co nemusí dělat prezentace, když já musím.

 

První den kurzuj sme se seznamovali pomocí klasických her a aktivit, poté nastoupila teorie – co je to CLIL, jaké druhy CLILu existují, z čeho vycházet při plánování lekce, jaký jazyk používat, jak procvičovat…

Odpoledne procházka deštivým městem s Brianem Nolanem, místním znalcem historie, mýtů... A vtipálkem. Zakončili jsme společně 3u pinty piva Galway Hooker...

 

2. den ve škole. Začali jsme hrou poznej, co je lež, tři informace o sobě, jedná nepravdivá... Oblafla jsem všechny. Pak hodně náročný rozbor technik CLILu, analýza potřeb, diskuse, těžká slovní zásoba a když se z nás začalo kouřit, naše indická lektorka zvolila hru na uvolnění... Byli jsme 2 týmy měli jsme napovídat a hádat tu těžkou slovní zásobu...

Výsledek... 14 vřískajících paviánů, kteří si v civilním životě říkají učitelé. Snažila jsem se odolat pokušení si to natočit. Naše hinduismem odkojená lektorka však situaci bravurně zvládla a navrhla, že teď budeme napovídat mimikou. Paviáni zůstali, jen jim odešel zvuk. Mimořádný zážitek. Odpoledne opět náročné – diskuse nad rovnováhou jazyka a obsahu v CLILu, plánování hodiny.

Odpoledne toulání po Galway – tentokrát bez deště

 

3. den ve škole... Tělo zjistilo, že fakt skončily prázdniny, nohy přestávají bolet a hlava se zvětšila na velikost gymnastického míče.

Ve škole opět hodně teorie, vzápětí aplikace v praxi. Jak formulovat otázky, jak navázat jednu aktivitu na druhou, jak pracovat v CLILu s poslechem a videem. Zpětná vazba. Všechno moc zajímavě podané, ale opět challenge. Po večeři svižná 6 km procházka k Menlo Castle, romantické zřícenině na břehu řeky Corrib.

 

4. den v pavilonu paviánů.

Začali jsme aktivitou "sentence auction", založenou na frázových slovesech. Výuka v ostatních učebnách byla na 30 minut přerušena, protože nikdo nikoho neslyšel…

Pak jsme se evolučně posunuli na homo sapiens kantorensis a probírali jsme typy hodnocení a zpětnou vazbu, kterou svým studentům dáváme.

Odpoledne výlet do městečka Athenry, návštěva zříceniny hradu a opatství. Kromě nácviku lukostřelby, jsme probírali nový pokrokový přístup ke studentům, s pomocí středověkých mučicích nástrojů… Teď pár slov bez ironie – absolvovali jsme lekci zážitkového vyučování na téma středověk, kterou běžně nabízejí školám a moc jsme si to užili, navzdory pokročilému věku i důstojnému povolání, které běžně vykonáváme.

 

5. a poslední den. Okamžik pravdy – dostali jsme za úkol připravit hodinu CLILu na téma, které bude pro ostatní nové a neznámé. Vlastně jsme úplně nemuseli, ale při té obrovské energii a entuziasmu, které Purva Srivastava do naší výuky celý týden dávala nikoho ani nenapadlo se na to vykašlat. Zvolila jsem challenge a pokusila se ostatním vysvětlit princip, na jakém pracuje větrná elektrárna... Pěkně pomalu, od začátku. Obdržela jsem dvě objednávky na zaslání prezentace... Takže asi dobrý.

Kolegové obohatili mé obzory interaktivními hodinami například na téma ekologie, krevní skupiny, italská historie… Po každé prezentaci následovala krátká zpětná vazba, velmi podrobné hodnocení s připomínkami a tipy pak lektorka každému z nás poslala mailem. Pak rozloučení s Purvou, osobně s mnoha díky a velmi milou a nádhernou zpětnou vazbou z její strany.

 

Galway je nádherné město, leží na takzvané Wild Atlantic Way (WAW), na západním pobřeží Irska, omývaném divokým Atlantským oceánem, byl by hřích nenavštívit Moherské útesy, Conemaru, Aranské ostrovy, oblast Burren… Rozhodně bych se tam dokázala nenudit ještě další dva měsíce. Překvapivě mi přálo i počasí, připomínalo spíš Středozemí než Irsko.

 

Co napsat na závěr. Jsem vděčná, že díky projektu Erasmus jsem znovu mohla strávit část prázdnin v anglicky mluvící zemi a pracovat na své angličtině. Doufám, že to, co jsem se naučila v kurzu využiji k tomu, aby mé hodiny byla zajímavější, více interaktivní a modernější. Snad se svým entuziasmem a nadšením aspoň trochu přiblížím své skvělé irsko-indické lektorce. Se svou irskou rodinou zůstávám v kontaktu a jsem přesvědčena, že jsem v nádherné ostrovní zemi nebyla naposled.

 

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv


Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.
Přijmout vše
Odmítnout
Více informací
Analytické
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout