Erasmus+ - Zahraniční mobilita studentů - Úvodní týden - jaro 2023

ERASMUS+, KA102, mobilita osob ve školním vzdělávání a přípravě

Škola - Firma - MSK - Evropa

V termínu od 30. 4. do 7. 5. 2023 jsem se jako doprovodná osoba zúčastnila čtvrtého běhu studentských mobilit v rámci programu Erasmus+.

30. 4. 2023 – neděle

Jako u všech předchozích běhů, i naše cesta začíná na parkovišti před Krajským úřadem Moravskoslezského kraje. Tentokrát nevyrážíme směr Krakov, ale Vídeň, odkud se nám podařilo zakoupit výhodné letenky. Máme štěstí, náš let je plánován na pozdní odpoledne, mohli jsme se tedy v klidu vyspat dorůžova… Odjíždíme z Ostravy v 10:15, cesta probíhá hladce a po druhé hodině odpolední dorazíme na vídeňské letiště. Tady na pár hodin hladký průběh končí... Zařadíme se disciplinovaně do řady na odevzdání zavazadel, je dlouhá, ale my máme luxusní 3 hodiny k dobru. Po hodině a půl, kdy jsme se jen nepatrně posunuli, znejistíme… ale víme, že se blíží uzavření našeho gatu, a to znamená, že nás vyvolají dopředu a kufry můžeme odevzdat. Než se tak stane, přijde mi na mobil informace o zpoždění letu – místo 16:50, odletíme v 18:00. Informujeme BragaMob o našem zpoždění, dostane se nám ujištění, že není problém, budou let trasovat a budou nás čekat. Nakonec odletíme až krátce před sedmou – dostane se nám vysvětlení – letadlo uvázlo v Aténách, nevzlétlo. Přistáváme ve 22:09, Lauda Air to napálil. Čeká nás Manuela z BragaMobu s minivanem a odveze nás do Bragy, do hotelu Axis, kde jsme ubytováni. Nezapomněli ani na balíček s večeří, studenou, protože se zdá, že celý hotel už spí. Vyčerpaní dlouhou cestou se neváháme připojit.

1. 5. 2023 - pondělí

1. máj je i v Portugalsku dnem pracovního volna, a my, protože jsme nedostali žádné instrukce, plánujeme výlet do Porta. Ve chvíli, kdy společně vyrážíme na vlak, se na recepci zjeví průvodkyně Helena s tím, že nás čeká autobus a vyrážíme s ní na prohlídku Bragy. Jeden papír s programem se v tom včerejším zmatku zatoulal. Nevadí 😊. Nastupujeme do autobusu, kde kromě nás nastoupí i škola podobného zaměření z Polska, a společně vyrážíme na dvě poutní místa v kopcích nad Bragou. První zastávka je stejně jako u předchozích běhů Sameiro, druhá ikonický Bom Jezus do Monte. Průvodkyně Helena je příjemná, dokáže zaujmout. První kontakt s polskými vyučujícími – vyměňujeme si zkušenosti s organizováním studentských mobilit.

Ve 13:00 nás autobus odveze do hotelu na oběd. Odpoledne pokračuje prohlídka Bragy – tentokrát pěšky od Arco da Porta Nova ke katedrále Sé, dále Jardim de Santa Barbara náměstí Praça da República, Avenida Liberdade, Theatro Circo apod. Po asi dvouhodinovém individuálním bloumání centrem Bragy se sejdeme v hotelu k večeři. Pár poznámek k hotelu. Hotel Axis je součástí řetězce tzv. „basic“ hotelů, čemuž odpovídá vybavení – jednoduché, pohodlné čisté. Snad jen kdyby bylo více místa na vybalení věcí z kufru… Tento malý diskomfort je vyvážen výbornou kuchyní. Pestrá snídaně formou bufetu, několik druhů pečiva, cereálie, jogurt, ovoce, šunka, sýr.  Večeře také v hotelu – spíše „evropská“ kuchyně – burger (s rýží samozřejmě), ryba, špagety, lasagne. Co je na hotelu nejlepší, je jeho pozice – hned vedle nádraží. A uvnitř je ticho, což je obdivuhodné, když vezmeme v potaz, že je hotel u nádraží a dálnice, a uvnitř je plno teenagerů na Erasmu.

2. 5. 2023 - úterý

Den D. Dnes se studenti seznámí se svými zaměstnavateli. V 9:30 čekáme na recepci hotelu se studenty oboru elektrotechnika. Přijíždí jeden z managerů BragaMobu Filipe Malheiro, nakládá studenty do auta a odváží je do firmy GERESLUX MAGNETICOS, UNIP. Lda. Za cca hodinku je vrací a nakládá informatiky a míří do firmy E-Agronomist, Lda. Krátce po poledni jsou zpět v hotelu, spokojení, v euforii. Máme půl dne volna. Online si kupujeme jízdenku na Rede expres a vyrážíme do Guimaraes, nejstaršího hlavního města Portugalska, jehož historické centrum je na seznamu Unesco. Potulujeme se úzkými, křivolakými uličkami, stoupáme na kopec ke středověkému hradu, k zámku Paço dos Duques de Bragança, obdivujeme nespočet kostelů a azulejos –keramické kachličky s barevnou výzdobou, nejčastěji převládá modrá, které zdobí fasády domů, interiéry kostelů, jsou prostě všude.

3. 5. 2023 - středa

První den, kdy studenti opravdu pracují. A co s nevyužitým učitelem? BragaMob má řešení. Šup s ním do autobusu s jinými učiteli a hurá na výlet.

Seznamuji se s průvodcem Leandrem. Už jsem o něm hodně slyšela. Kdyby se někdo pokusil vyrobit instantní koncentrované Portugalsko, jako základ pro granule by mohl použít Leandra. Vypadá jako Portugalec, mluví sice kromě portugalštiny také minimálně anglicky, je hrdý na to, že je Portugalec, a projevuje upřímnou snahu nás o Portugalsku naučit co nejvíce. O historii, geografii, jídle, zvycích, tradicích, lidech. Posloucháme, ani nedutáme. V autobusu je se mnou další Češka – angličtinářka z Kolína, dvě Polky – s nimi už jsem absolvovala prohlídku Bragy, dvě Slovenky a 2 Turci.

Nejdříve zamíříme do Ponte de Lima, malebného historického městečka, jednoho z nejstarších měst v Portugalsku, kterému vévodí most přes řeku Lima, postavený Římany v 1. století n.l. Po temperamentním a úchvatném výkladu nám Leandro dává hodinu, abychom si v klidu vychutnali atmosféru, křivolakých uliček, zahrad a výhledů na most i město.

Pak společně zamíříme na oběd. Máme na výběr ze 4 tradičních portugalských jídel – treska, jehněčí a vepřové maso na dva způsoby. K tomu víno z oblasti Douro, tedy místní. Skvělé jídlo a víno rozproudí konverzaci a my sdílíme naše zkušenosti s Erasmem. Všichni zúčastnění jsou překvapeni, že naše studenty necháváme po týdnu na mobilitě samotné bez pedagoga a že to ve spolupráci s BragaMobem skvěle funguje. Od Polek se dozvídám, že kromě Portugalska jezdí na mobility do Španělska, Itálie a Irska, spolupráce s BragaMobem je rozhodně nejlepší. Všichni žasnou, když řeknu, že u nás ve škole se o mobility v rámci Erasmu stará malý stabilní tým pod vedením akční manažerky. U nich je to vždy jen jediná osoba.

Po obědě nasedáme do autobusu a míříme na jih do městečka Barcelos. Je poslední den festivalu Festa das Cruzes a my nahlédneme do slavnostně vyzdobeného kostela, procházíme uličkami, kde se shromažďují davy Portugalců v očekávání velkého procesí. Míříme na náměstí, kde jsou kolotoče, stánky se zbožím všeho druhu, hudba. Cestou nám Leandro vysvětluje původ tohoto svátečního týdne, opět se noříme do historie, obdivujeme azulejos… Bohužel začíná pršet, což zdá se, vadí jen nám. Už v lijáku dobíháme k autobusu. V běhu nám Leandro vysvětluje, jak blahodárný vliv má každý déšť pro jeho zemi. No nějak se ta místní zeleň zalévat musí. A my jsme nerozpustní, takže opět spokojenost na všech stranách.

4. 5. 2023 - čtvrtek

Na dnešní den BragaMob opět připravil výlet pro učitele s Leandrem. Já jsem zamáčkla slzu, protože mám pracovní povinnosti – zkontrolovat studenty ve formách. Protože jsou návštěvy naplánovány na odpoledne, vyrážím vyzkoušet místní MHD a čekám na zastávce před hotelem na autobus č. 2, který by mě měl dovézt k Bom Jezus do Monte. Měl by jet co 30 minut. Po 40 minutách čekání znejistím, ale když už to chci vzdát, dvojka přijede. Vyzbrojena základy portugalštiny si kupuji lístek a za 20 minut jsem u paty barokního schodiště. Začíná pršet a já zjišťuji, že nahoru vede historická lanovka. A má střechu! Nasedám a v suchu kodrcám ke kostelu. Tam si vše v klidu projdu, vychutnám, vyfotím, střídavě se ukrývám před deštěm a vybíhám ven.Odpoledne mě vyzvedne Rui Portelinha, který má v BragaMobu na starost praxe studentů a komunikaci s firmami. Míříme do Geresluxu. Je to asi 40 minut cesty autem do průmyslové zóny na předměstí. Cestou se dozvídám, že jsou z našich studentů nadšení – to ráda slyším. Na místě cítím velmi příjemnou pracovní pohodu. Studenti dnes sestavují transformátory. Na atmosféru v hale dohlíží papoušek, který má prominentní místo uprostřed haly. Spokojenost na straně studentů i zaměstnavatelů.

Pak se vrátíme na ústředí BragaMobu a já přesedám do auta k Filipu Malheirovi.  Jedeme opět asi 40 minut jiným směrem zkontrolovat student ve firmě  E-Agronomist, Lda. Sedí v malé kanceláři, a společně vytvářejí e-shop na prodej ovoce. Opět spokojenost, jen řešíme malé nedorozumění v restauraci, kam chodí na oběd. Zpáteční cestou se dozvídám, jak BragaMob vzniknul, kolik má zaměstnanců dnes, jak funguje. Je jasné, že tato firma vznikla z nadšení pro věc – a na jejím chodu je to i po letech znát. Chválím, chválím, chválím…

5. 5. 2023 - pátek

Studenti v práci a já dnes nemám žádný program. Vyrážím do Porta, je to moje poslední možnost tohle město vidět.

Po vítězném souboji s automatem na prodej jízdenek nasedám do vlaku a za hodinu vystupuji na nádraží Sao Bento a žasnu. Azulejos kam se podíváš. Neskutečná nádhera. Podle doporučení kolegy vyrážím doleva ke katedrále, prohlédnu si ji, pak se samozřejmě musím projít po mostě Ponte Dom Luís I, prohlédnu si shora malebnou čtvrť Ribeira (zase to Unesco), pak seběhnu až dolů k řece. Kolem řeky projdu ke kostelu Igreja de São Francisco, na jehož vyzdobení bylo užito více než 300 kg pravého zlata. Zlato, kam se podíváš, nádhera, i když azulejos jsou azulejos…

Pak nasedám do historické tramvaje č. 1 a podél řeky Douro se kodrcám na pláž v Matosinhos. Projdu se kolem Atlantiku, vychutnám si skvělou tresku v restauraci Tavi a kochám se pohledem na vzdouvající se oceán. Zpět do města se vracím opět historickou, ale č. 18, která mě vyveze strmými uličkami vzhůru k věži Torre des Clérigos, která je s výškou 76 metrů nejvyšší stavbou v Portu a zároveň nejvyšší kostelní věží v celém Portugalsku. Nedá mi to a zdolám x schodů a kochám se opět pohledem na Porto shora.

Po sestupu nasedám do vlaku a vracím se do Bragy.

6. 5. 2023 - sobota

Přichází víkend a BragaMob nabízí výlet do Lisabonu. Od předchozích běhů víme, že je to daleko, a času na poznání hlavního města je málo, ale když je ta šance…

Vstáváme v 5:00, v polospánku vyklopýtáme z hotelu, cestou nám dají do ruky snídaňový balíček. Na naší zastávce nastupujeme do autobusu, kde již sedí Gizem, naše průvodkyně. S námi jedou Turci, Slováci a Kolíňané. Cesta trvá zhruba 5 hodin, s jednou malou zastávkou na snídani. Kolem poledne jsme ve čtvrti Belém, kde si zvenčí prohlédneme úchvatnou budovu kláštera Mosteiro dos Jerónimos, frontu na ty PRAVÉ pastis de nata, vyfotili jsme most Ponte 25 de Abril, který je dvojčetem Golden Gate Bridge v San Franciscu a sochu Krista Krále na vysokém útesu nad řekou Tejo. Podobnost se sochou Krista v Rio de Janeiru není náhodná. Brazilský kolega posloužil tomu portugalskému jako předloha. I s podstavcem je portugalský Kristus více než 2x vyšší než ten v Riu – a to mě překvapilo… Pak jsme prošli kolem Památníku objevitelů k Belémské věži, která sloužila jako elegantní znamení mořeplavcům, že právě vplouvají do přístavu. Se sousedním klášterem je i ona zapsána na seznamu UNESCO.

Pak nás autobus převezl do centra, kde jsme v téměř běhu vyfotíme obrovské náměstí Praça do Comércio s vítězným obloukem Arco da Rua Augusta, kolem vyhlídky Santa Justa s historickým výtahem na náměstí Rossio. Ještě pár desítek minut v úzkých uličkách a už musíme nastoupit do autobusu a vydat se na cestu zpět.

Kolem 18. hodiny zastavujeme naposledy. Jsme ve Fátimě, jednom z nejznámějších katolických poutních míst na světě. Stala se známou poté, co se tu v roce 1917 zjevila třem malým dětem – pastýřům Panna Maria. Po prohlídce baziliky a jejího okolí nás v jedné z restaurací čekala výborná večeře a pak návrat do hotelu v cca 23 hodin.

A tady má mise končí. Loučím se se SVÝMI  studenty, protože ráno odlétám domů do Ostravy. Odteď budou na dálkové ovládání. Ale zvládnou to – s podporou BragaMobu i s námi na telefonu 24/7.

7. 5. 2023 - neděle

Po asi 3 hodinách spánku vstávám a balím poslední zbytky. Ve 4 mě čeká auto BragaMobu a veze mě na letiště. V 7:40 letadlo společnosti Ryanair startuje a já opouštím slunečnou zemi, plnou vřelých a přátelských lidí. Celý život mě to táhne spíš na sever, ale Portugalsko a před rokem Sicílie mě přesvědčily, že i na jihu je báječně.

21. 5. 2023

Renáta Martináková

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv

Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.