Erasmus+ - Zahraniční mobilita studentů - Úvodní týden - zima 2023

ERASMUS+, KA102, mobilita osob ve školním vzdělávání a přípravě

Škola - Firma - MSK - Evropa

V termínu od 26. 1. do 2. 2. 2023 jsem se jako doprovodná osoba zúčastnil druhého běhu studentských mobilit v rámci programu Erasmus+.

26. 1. 2023 - čtvrtek

Naše cesta začíná na parkovišti před Krajským úřadem Moravskoslezského kraje, kde se za loučení s blízkými naloďujeme do transferu směr letiště Krakov. Cesta ubíhá rychle a my už stojíme v odletové hale. U odbavovacích přepážek jsme jako první, a proto hned po odbavení míříme přes bezpečnostní rámy do prostor pro cestující a na pohodlných lavičkách vytahujeme notebooky a svačinku, abychom si to čekání nějak zpříjemnili. A už tu máme letadlo, rychle k bráně, najít své sedadlo a odletu nic nebrání. Po třech hodinách přistáváme v Portu. Zavazadla se neztratila, hurá! V hale na nás čeká milá slečna s českou vlajkou, vede nás k minibusu, který nás odváží do Bragy, třetího největšího města v Portugalsku, které se záhy stane naším domovem. V Portugalsku je o hodinu méně než v ČR a také kvůli odlišnější geografické poloze se tam stmívá o něco později. Z okna mikrobusu tedy obdivujeme portugalskou krajinu, navzdory tomu, že už je lednový večer. Řidič a mladá průvodkyně nás zavedou přímo do Pousada de Juventude, což je ubytovací zařízení, v němž budeme spát. Je to starší, ale moderně zrekonstruovaná budova téměř v centru města. Vše září čistotou a s přidělenými pokoji jsme spokojeni. Večeře se podává přímo v budově. Místo se podobá školní jídelně, personál je velmi ochotný a jídlo vydatné a chutné. Pán na recepci nám doporučí nedaleký supermarket – Pingo Doce – kam se po večeři vydáme, abychom si koupili něco k pití a hlavně svačinku na další den – bude totiž velký!

27. 1. 2023 - pátek

Budíček ve 4:45. Ne, že bychom nemohli dospat, ale před námi je cesta do hlavního města Portugalska, Lisabonu. Místo snídaně máme na recepci nachystaný balíček (sendvič, ovoce a džus) a míříme pěšky na místní nádraží. Zatím je tma, proto historické centrum města vidíme tak, jak se mnohým turistům možná ani nepodaří – liduprázdné a zahalené do tajemství. Ale na nádraží už panuje čilý ruch a my nastupujeme do rychlovlaku, který nápadně připomíná „naše“ Pendolino. Aby taky ne, je to v podstatě stejná jednotka. Míříme na jih. Lisabon je poměrně daleko, ale 3,5 hodiny uběhne rychle a my krátce po deváté hodině vítáme nový den v portugalské metropoli, která je nejzápadnějším hlavním městem v Evropě. Vydáváme se pěšky do centra města, kde nás uchvátí obrovské náměstí Praça do Comércio s vítězným obloukem Arco da Rua Augusta, z nějž máme posléze nádherný výhled na Lisabon. Po rychlém občerstvení v jednom sympatickém bistru v zapadlejší uličce nasedáme na autobus, abychom se dostali k české ambasádě. Tam většina z nás využije svého práva volit. Zaměstnanci ambasády nás dokonce pustí na balkon, z nějž vidíme až na moře. Po návratu do centra stíháme ještě jízdu legendární lisabonskou tramvají ke katedrále Sé de Lisboa, odkud se pěšky dostaneme zpět na Praça do Comércio, kde nastoupíme na metro směr nádraží. Vlak je připraven, můžeme se vrátit do Bragy.

28. 1. 2023 - sobota

První den, kdy Bragu uvidíme za denního světla! Bragamob pro nás připravil kulturně-poznávací exkurzi po městě a okolí. Čeká na nás Leandro, temperamentní průvodce, který je vskutku mistrem svého oboru. První zastávkou je Sameiro – posvátné místo na kopci kousek za Bragou. Z kopce máme Bragu jako na dlani a k posvátnosti přispívá i skutečnost, že je teprve ráno a jsme zde téměř jediní návštěvníci. Pokračujeme dále. Minibus nás odváží k půvabnému parku, kde nám Leandro  zaníceně vysvětluje vše ohledně portugalské flóry, zejména o korkových stromech. Dostáváme se k ikonickému místu Bragy – římskokatolickému svatostánku Bom Jesus do Monte. Následně se vracíme zpět „dolů“ do města, kterým nás Leandro neúnavně provází. Prohlídka končí krátce po 13:00, vracíme se do Pousada de Juventude na oběd a máme před sebou volné odpoledne i večer.

29. 1. 2023 - neděle

Nezahálíme a opět vyrážíme směr nádraží, kde opravdu na poslední chvíli stíháme vlak do Porta. Nádraží São Bento se nachází přímo v centru, a proto se ihned můžeme ztrácet ve starých uličkách druhého největšího města, svlažovaného vlnami Atlantského oceánu. Historický střed města je doslova naplněn pamětihodnostmi a nám je jasné, že jeden den v Portu, podobně jako v Lisabonu, nemůže stačit. Prohlížíme si katedrálu Sé do Porto a biskupský palác a vydáváme se pěšky směrem k legendárnímu mostu přes řeku Douro, mostu Ponte Dom Luís I, po němž se jako správní turisté projdeme. Za řekou Douro sice oficiálně končí Porto a začíná  město Vila Nova de Gaia, ovšem obě města splývají v jednu aglomeraci. Na opačné straně mostu nastupujeme do místní metro-tramvaje, která nás doveze do Matosinhos, dalšího městečka za Portem, aniž bychom si vůbec všimli, že už nejsme v Portu. A protože nejlepší akce jsou ty neplánované, oběd si dáváme v náhodně vybrané brazilské restauraci, kde nás zasytí tradiční brazilské jídlo – feijoada. Den je opravdu slunný a my se tak vydáváme na populární pláž Praia de Matosinhos, kde si užíváme písku, slunce a moře. Čas ovšem neúprosně plyne a my se rozhodneme, že z Porta odjedeme pozdějším vlakem, abychom si ještě jednou užili atmosféru jeho rušného centra.

30. 1. 2023 - pondělí

Den D. Dnes Erasmáci nastupují na svá pracoviště a mě čeká setkání s managementem Bragamobu, agentury, která pro nás pracovní stáže v Portugalsku zajišťuje. Schůzka se nese ve velmi přátelském duchu, potkávám se s kolegyní z havířovské průmyslové školy. Po vyřešení všech administrativních a organizačních záležitostí se dozvídám více o historii Bragamobu, o životě v Portugalsku všeobecně a společně s trojicí manažerů porovnáváme zkušenosti z programu Erasmus+. Před večeří nás v Pousada de Juventude čeká prezentace o jejich mládežnickém centru, setkáváme se tedy i s ředitelem tohoto zařízení.

31. 1. 2023 - úterý

Další pracovní den. V České republice se rozdává pololetní vysvědčení, a tak se jako třídní učitel se svou třídou spojuji alespoň virtuálně pomocí videokonference. Chvála pokroku! Vyměním si několik zpráv s Bragamobem i s našimi studenty ve firmách a po ujištění, že vše klape jako hodinky, využiji pár hodin během odpoledne a navštívím město Aveiro. Jedná se opravdu o rychlý výlet, ale město není velké, což mu však na kráse nijak neubírá. V paměti mi zůstane všudypřítomná vůně soli. U večeře se bavíme o zkušenostech z dalšího dne a plánujeme den příští.

1. 2. 2023 - středa

Den návštěv. Setkávám se s Ruim, který má v Bragamobu na starost partnerské firmy, a vyrážíme na obhlídku všech podniků, kde jsou naši studenti umístěni. Po uspokojení, že jsou všichni v pořádku a pilně pracují, se ještě s Ruim podívám do jednoho z hotelů, kde Bragamob také stážisty ubytovává a který jednou možná bude útočištěm některé příští skupiny. Studenti pracují do odpoledních hodin a mě čeká ještě nějaké menší vyřizování a poslední procházka po městě – moje úloha a s ní i můj pobyt v Portugalsku končí. Po večeři předám studentům některé dokumenty a aktuální informace a jdu zkoušet, jestli se mi podaří zavřít kufr.

2. 2. 2023 - čtvrtek

Budím se krátce po páté hodině ranní a loučím se s recepčním. Na letiště mě odváží jeden z pracovníků Bragamobu a když podávám slečně za přepážkou své zavazadlo k odbavení, „moji“ Erasmáci v Pousada de Juventude pravděpodobně ještě spí. S klidným svědomím, že jsou v dobrých rukách Bragamobu, nastupuji do letadla a snažím se moc nemyslet na to, že azurové nebe, mořský vzduch a jarní počasí brzy vyměním za šedivé únorové dny pod moravskoslezskou oblohou.

Adam Obajtek

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv

Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.