Erasmus+ - Zahraniční mobilita studentů - Úvodní týden - podzim 2022

ERASMUS+, KA102, mobilita osob ve školním vzdělávání a přípravě

Škola - Firma - MSK - Evropa

V termínu od 19. 9. do 26. 9. 2022 jsem se jako doprovodná osoba zúčastnil druhého běhu studentských mobilit v rámci programu Erasmus+.

19. 9. 2022 - pondělí

Sraz na parkovišti před odjezdem minibusu byl naplánován na 7.45 hod, odjezd pak na 8.00 hod. Díky dopravním komplikacím ale jeden student dorazil trošku později. Těsně po 8. hodině jsme vyrazili na letiště do Krakova. Cesta vede téměř celou trasu po dálnici, takže ubíhá poměrně rychle a trvá necelé 2 hodiny. Po příjezdu na letiště jsme odbavili zavazadla a šli na bezpečnostní kontrolu. Odlet do Porta je kolem poledne, z Krakova jsme odletěli s mírným zpožděním. Let do Porta v Portugalsku trvá cca 3,5 hodiny a probíhal bez problémů a větších turbulencí. Na letišti v Portu nás přivítalo slunečné a teplé počasí. V letištní hale nás čekala průvodkyně Helena z agentury BragaMob, spolu s námi jela v autobuse z letiště ještě skupina studentek ze Slovenska. Autobus nás přivezl rovnou před Hotel Residencial Dora, ve kterém byli ubytováni studenti. Můj hotel (Senhora-a-Branca) byl naproti přes cestu. Do hotelů jsme dorazili kolem 18. hod, poté jsme šli ještě na večeři do blízké jídelny (Pousada) a poté se již šlo spát.

20. 9. 2022 - úterý

Druhý den byla v plánu prohlídka města Bragy s průvodkyní Helenou z agentury BragaMob. Prohlídku jsme absolvovali společně se studentkami a jejich učiteli ze Slovenska. Dopoledne jsme navštívili dvě poutní místa, která se nacházejí na kopcích nad Bragou. Prvním místem byla katedrála Sameiro, druhým místem pak kostel Bom Jesus. Studenti šli na oběd do jídelny Pousada (zde mají studenti domluvené obědy přes víkend a každý večer večeře) a po obědě pokračovala pěší prohlídka Bragy. Odpolední prohlídky se již zúčastnili pouze studenti, já jsem měl naplánován oběd se zástupci agentury BragaMob. Oběda se zúčastnil jeden z majitelů Filipe, pracovník agentury Tiago a učitelka ze školy v Havířově Vendula. Během oběda panovala velmi přátelská atmosféra. Večer po večeři jsem se krátce setkal se studenty, abychom si udělali společné shrnutí dne (tato setkání jsme pak opakovali každý den).

21. 9. 2022 - středa

Ve středu se studenti poprvé vydali do svých zaměstnání. Na tento den měli naplánován "Introduction day", tzn. do zaměstnání se šli pouze představit a hlavně museli zjistit, kde se jejich zaměstnání nachází. Pro učitele naplánovala agentura BragaMob celodenní výlet. Spolu se mnou se výletu zúčatnili kolegyně a kolegové ze Slovenska, Polska, Maďarska, Bulharska a Chorvastska. Naším průvodcem byl Leandro. Nejprve jsme navštívili Palácio da Brejoeira - soukromý palác, který byl postaven v 18. století a kde jeho současní majitelé pěstují a vyrábějí víno a pálenku z vína podobnou koňaku. Poté jsme se vydali do města Valença, které leží těsně u hranic se Španělskem - hranici tvoří řeka Rio Minho a město Valença leží na portugalském břehu této řeky. V tomto městě jsme měli naplánovaný oběd a poté procházku městěm. Historické jádro města je umístěno v mohutných hradbách, takže procházka městem je velmi příjemná. Po večeři opět následovalo krátké setkání se studenty.

22. 9. 2022 - čtvrtek

Ve čtvrtek již studenti strávili celý den ve svých zaměstnáních. Pro učitele opět agentura naplánovala celodenní výlet, na kterém nás opět doprovázel Leandro. Výletu se zúčastnili stejní kolegové jako ve středu. Naší první zastávkou bylo městečko Ponte da Barca, kde jsme měli rozchod a mohli jsme se projít městem. Poté jsme pokračovali do národního parku Peneda-Gerês, kde jsme navštívili vesnici Soajo. Tato vesnice je známá svými netypickými kamennými sýpkami na obilí, které trochu připomínají hrobky. Příroda v národním parku je opravdu nádherná. Po krátké procházce vesnicí jsme pokračovali na naši poslední zastávku. Touto zastávkou byla návštěva u Leandrovy rodiny - konkrétně u jeho strýce (a současně kmotra), kde nás kromě něho přivítala ještě Leandrova sestřenice se svým partnerem. Zde jsme měli oběd - grilované maso, rýži, hranolky, salát. Mohli jsme se okoupat v bazénu nebo se projít po okolí. Já jsem tuto dobu strávil s kolegyněmi ze Slovenska, protože v jejich případě bylo možné mluvit česky nebo slovensky a navzájem jsme si rozuměli. :-) Večer po návratu jsem se opět sešel se studenty na krátký denní "report".

23. 9. 2022 - pátek

Na úterním obědě jsem si na pátek domluvil s Filipem (jeden z majitelů agentury BragaMob), že společně navštívíme pracoviště studentů, abych zjistil, v jakém prostředi pracují a co je jejich pracovní náplní. Studenti byli do zaměstnání rozdělení po dvojicích, takže se jednalo o návštěvu třech míst. První místo bylo kousek od náměstí, na kterém se nachází fontána. Zbylá dvě místa se nacházela kousek od centra. Cestou jsme navštívili i agenturu BragaMob, kde jsem od zaměstnanců obdržel potřebné dokumenty (Partner agreement atd.). Odpoledne jsem strávil procházkou po městě a večer se opět krátce setkal se studenty.

24. 9. 2022 - sobota

Na sobotu připravila agentura BragaMob výlet do hlavního města Portugalska Lisabonu. Ráno jsme vyjížděli už v 5.40 hod a cesta autobusem trvá více než 3,5 hodiny. Naší průvodkyní byla v tento den Gizem. Cestou jsme měli zastávku na snídani a poté už jeli do Lisabonu. Nejprve jsme navštívili katedrálu, poté se prošli ke břehu řeky Rio Tejo, kde jsme si prohlédli Památník objevitelů. Od památníku byl krásný výhled na řeku a na most Ponte 25 de Abril, který je velmi podobný červenému mostu v San Franciscu v USA. Na protějším břehu řeky je socha Ježíše Krista, která je zase podobná soše v Rio de Janeiru v Brazílii (brazilská socha je ale o mnoho větší). Od památníku jsme se podél řeky prošli k Belémské věži a poté se vrátili k autobusu. Ten nás převezl do centra, kde jsme prošli přes náměstí a jednou z nejrušnějších ulic jsme si prošli centrum. V této ulici bylo cestou plno restraurací a kaváren. Do jedné z těchto restaurací jsem si pak zašel na oběd, studenti si zašli na pizzu. Na zpáteční cestě jsme ještě měli zastávku ve městě Fátima, ve kterém se nachází poutní místo a kostel. Po návštěve kostela jsme měli večeři v jedné z místních restaurací a poté jsme pokračovali v cestě zpět do Bragy. Vrátili jsme se až po 22. hodině večer. Kdybych měl zhodnotit tento výlet, tak bohužel jsem byl celkem zklamaný. Průvodkyni jsem velmi špatně rozuměl a stejně nám toho moc neřekla. Cesta byla velmi dlouhá a Lisabonem jsme více méně jen "proběhli" několik míst.

25. 9. 2022 - neděle

Na neděli byl naplánován výlet do města Guimaraes, které je považováno za kolébku portugalského národa. Naší průvodkyní pro tento den byla Sofia. Nejprve jsme si prošli historické centrum města, které je velmi pěkné. Poté jsme šli na oběd a odpoledne jsme jeli na poutní místo Penha, které se nachází na kopci nad městem. Poté jsme se vrátili zpět do Bragy. Večer jsem se věnoval balení, protože v pondělí velmi brzy ráno už následoval návrat zpět domů. Večer jsem se naposledy sešel se studenty.

26. 9. 2022 - pondělí

Ranní odvoz na letiště jsem měl domluvený na 4.00 hod. V domluvenou dobu jsem čekal před hotelem, ale odvoz stále nikde a když ani po 20 minutách nepřijel, tak jsem už začal být trošku nervózní. Zkoušel jsem se ptát na recepci v hotelu, telefon v agentuře BragaMob nikdo nebral. Nakonec řidič přijel cca ve 4.30 hod. a jeli jsme na letiště. Po odbavení zavazadel a bezpečnostní kontrole jsem přišel k bráně a chvíli potom už se šlo ven, kde jsme před nástupem do letadla ještě chvilku čekali. Let proběhl bez problémů, cestou byl nádherný výhled na Pyreneje a Italské Alpy. Čím více jsme se blížili k České republice, tím bylo horší počasí, takže pak už nebyl výhled žádný. Na letišti v Krakově byl dohodnut transfer, takže jsem nemusel nijak řešit odvoz.

Po mém odjezdu zůstali studenti v Braze ještě 3 týdny sami. Já osobně jsem si pobyt v Portugalsku moc užil, poznal jsem spoustu zajímavých lidí a navštívil krásná místa. Počasí bylo během celého mého pobytu nádherné. Agentura BragaMob má vše organizačně velmi dobře zvládnuté, i když občas se stane, že autobus přijede o 10 minut později. Komunikace s nimi byla bez problémů a reagovali rychle na všechny naše dotazy.

5. 11. 2022

Rostislav Miarka

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv

Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.