Erasmus+ - Zahraniční mobilita studentů - Úvodní týden

ERASMUS+, KA102, mobilita osob ve školním vzdělávání a přípravě

Škola - Firma - MSK - Evropa

V termínu od 21. - 28. 1. 2022 jsem se jako doprovodná osoba zúčastnila prvního běhu v rámci programu Erasmus+.

21. 1. 2022 - pátek

Po prvotních problémech, které byly zapříčiněny pozitivními PCR testy u dvou studentů, se skupina 4 studentů vydala na letiště do Vídně, ze kterého se letecky přepravila do Porta v Portugalsku. Vše probíhalo bez problémů. Byly vyžadovány vytištěné PCR testy, při odbavení i při nástupu na palubu. U jednoho studenta nešlo otevřít příjezdový formulář, který se musel vyplnit před odjezdem do Portugalska - situaci vyřešil okamžitě tak, že si příjezdový formulář znovu na letišti vyplnil. Po odbavení jsme se vydali na skoro 3-hodinový let směr Porto. Na letišti v Portu na nás čekal zástupce agentury BragaMob a v připraveném minivanu nás všechny převezl z letiště do Bragy, a to přímo k hotelu (Senhora-a-Branca), kde jsme byli ubytováni. Večer jsme si ještě zašli na večeři do blízké jídelny (Pousada) a poté se již šlo spát.

22. 1. 2022 - sobota

Druhý den jsme měli domluvenou prohlídku města Bragy s průvodkyní Gizem Celik z agentury BragaMob. Tuto jsme absolvovali společně se studenty a jejich učitelkou z Turecka. Minibus nás vyvezl na nejvyšší turistické body v Braze - poutní místa, na kterých stojí kostely a jsou vidět přímo z centra Bragy. Konkrétně se jednalo o Sameiro a Bom Jesus. Na oběd se opět šlo do jídelny (zde mají studenti domluvené obědy přes víkend a každý večer večeře) a po obědě pokračovala prohlídka Bragy, ale již pěšky a to její centrální části. Opět nás provázela průvodkyně z Braga Mob a ukázala nám všechna nejdůležitější a nejvýznamnější místa v centru - Praça da República, Avenida Liberdade, Garden of Santa Barbara, Sé Catedral, Arco da Porta Nova (Braga Gate), São Marcos Church, Santa Cruz Church, Theatro Circo, Brasileira Cafe (Coffee Place), The world needs Nata (Pastel de Nata Place - typický dezert).

23. 1. 2022 - neděle

Dalším dnem byla neděle, označená jako "free day". Tak se studenti předem omluvili z oběda v jídelně (pokud se to takto udělá předem, dostanou proplacených 6EUR za oběd, který v tento omluvený víkendový den budou mít jinde) a společně jsme se vydali z místního autobusového nádraží do Esposende (městečko u Atlantického oceánu) a těšili se, že si užijeme to pro nás skoro až exotické prostředí u oceánu. Byli jsme i varováni, že pobřeží Atlantiku může být nebezpečné až nevyzpytatelné. A opravdu to tak bylo - vlny jsou zde na některých místech obrovské a z malé přílivové vlnky se na vás najednou valí mega vlna. Co se týče dopravy, tak prosím vás, buďte trpělivý, to, že autobus jede v 13:00 neznamená, že jede v 13:00 :))) Když jsme se už nervózně v 13:05 rozhlíželi, jestli jsme na správném nástupišti, tak jsme si všimli, že si to vycházkově k autobusu vykračuje nějaký chlapík s kufříčkem. A on to byl řidič onoho autobusu. A než se s námi (neuměl anglicky) domluvil, tak jsme vyjížděli tak 13:08. Úplně prostě na pohodu. A samotné Esposende bylo kouzelné, dlouhá promenáda podél pobřeží, písečné pláže, molo s majákem na konci, vysoké vlny a hlavně slunce, i když foukal studený vítr, tak prostě to slunce bylo velmi příjemné. Po procházce jsme se stavili na pozdní oběd a poté jsme již čekali na autobus zpět (tentokrát jel přesně) do Bragy. Tam nás čekala opět večeře v jídelně a poté již zasloužený odpočinek.

24. 1. 2022 - pondělí

V tento den se poprvé studenti vydávali do svých zaměstnání, ve kterých budou praktikovat po dobu své mobility. Agentura BragaMob to má vyřešené tak, že studenti budou první den představeni ve firmách a bude jim ukázána restaurace, ve které mají přes týden domluvené obědy. Tento den ještě nepracují. Po snídani byl sraz před hotelem, kde pro nás přijel opět minivan a v něm byl Rui Portelinha z agentury BragaMob, který má na starosti praktické stáže ve firmách. Všichni studenti a já jsme se tedy vydali na seznamovací kolečko po firmách. Studenti byli tedy představeni a bylo jim vysvětleno co a jak. Jeden student měl tuto schůzku domluvenou až na úterý. A dva studenti se na schůzku vydali ještě jednou odpoledne, protože zástupci jejich firmy měli dopoledne důležitou schůzku. Po tomto tedy dopoledním kolečku jsem se měla sejít se zástupci agentury BragaMob - Tiagem Fonsecou, Helderem Carvalhoem a Filipem Malheiroem. Sešli jsme se na oběd, který zajistili v restauraci vedle nádherného kostela Bom Jesus, takže se mi naskytl nádherný výhled na Bragu spojený s velmi lahodným portugalským jídlem a vínem. Rozhovor plynul velmi příjemně a musím říct, že tito tři majitelé agentury vědí, co takové zajišťování a realizování mobilit obnáší. Ještě aby ne, když letos v září oslaví 10té výročí založení. Odpoledne jsme se opět prošli po centru Bragy a u večeře jsme probrali věci, které se za ten den každému přihodili.

25. 1. 2022 - úterý

Dnešní den byl pro některé studenty již ryze pracovní. Ráno po snídani byli vždy v pro ně stanovený čas připraveni na zastávce před hotelem, kde je vyzvedli řidiči BragaMobu v minivanech a rozvezli je do jejich zaměstnání. Já jsem ten den ještě podnikla poslední představení posledního studenta v jeho firmě a když i toto proběhlo bez problémů, tak jsem se vydala na místní vlakové nádraží v Braze a vyjela směr Porto. Místní vlaky jezdí přesně. Potřebujete si koupit jízdenku, kterou před nástupem na vlak naskenujete v čtečkách umístěných před vstupem na nástupiště. Cesta byla příjemná a za cca 1hod a 20min jsem byla v Portu. Když jsem vyšla z nádherné nádražní budovy, tak mě okamžitě zaujaly portské ulice, které vedly všude nahoru a dolů - z kopce do kopce. A krásně upravené a zachovalé domy. A když jsem se vydala do centra, tak jsem měla za chvíli pocit, že namísto náměstí v Portu stojím na Václavském náměstí v Praze, podobnost byla naprosto dokonalá. Vydala jsem se hledat zastávku starých tramvají, které jsem chtěla využít k dopravě na pobřeží. A ony tramvaje jsou opravdu kouzelné, využívány především turisty, ale o tom to je. Pomalým tempem se proplétají uličkami Porta, nahoru a dolů a potom se najednou objeví u řeky Douro a podél ní se dostanete až k pobřeží Atlantiku - využila jsem tramvaje číslo 18. Zde jsem vystoupila a šla se projít k majáku a za sebou měla nádherný výhled na Porto. Pro cestu zpět do centra jsem opět využila staré tramvaje, tentokrát číslo 1 a jinou trasou se dostala zase do centra Porta. Toto město stojí opravdu za návštěvu. Kouzelné uličky, kavárny a restaurace, nádherně zachovalé staré domy, nad tím vším se tyčící mosty a jezdící kabinková lanovka. Prostě město s neopakovatelnou atmosférou. K večeru jsem se vydala opět na vlakové nádraží a vyrazila zpět do Bragy. Večer jsme se sešli se studenty a probrali jejich pracovní den. Vyřešili jsme i drobné nedorozumění s obědem u jednoho z nich a odebrali se na kutě.

26. 1. 2022 - středa

V tento den měla agentura BragaMob připravený program pro učitele - jejich průvodce Leandro Borges pro mě přijel před hotel. V minivanu již seděl učitel z Chorvatska - Darko. Společně jsme se tedy vydali opět na pobřeží k Atlantickému oceánu. Tentokrát jsme měli v plánu navštívit tato místa - Póvoa de Varzim, Apulia a Ofir. Tato aktivita mě velmi mile překvapila, protože jsem nečekala, že i pro učitele má agentura BragaMob něco zajištěno. Leandro byl velmi příjemný a komunikativní. Vše nám ochotně popisoval a ukazoval zajímavá místa v těchto destinacích. Vždy nám dal i prostor na vlastní prozkoumání těchto lokalit. Takže jsem se opět podívala k Atlantiku a procházela se po pláži a užívala si slunce. Potom jsme se vydali na i na nákupy - Leandro nás vzal do místního outletu, kde jsme se mohli porozhlédnout, něco nakoupit, ale hlavně nás vzal na místní jídlo, což byla zase kulinářská zkušenost. Obzvlášť když jdete na jídlo s někým místním. Takže jsme si s Darkem vychutnali místní ryby a víno. Po obědě jsme se přesunuli ještě k Atlantiku a prohlédli si další pobřežní město. A k večeru jsme byli dovezeni ke svým hotelům, kde jsem se setkala opět se studenty a probrala s nimi jejich pracovní den - zda vše probíhá bez problémů. Zatím se tak vše jeví. Tak si držím pěsti, aby to tak bylo i nadále.

27. 1. 2022 - čtvrtek

I na tento den měla agentura BragaMob připraven program pro učitele. Opět v režii Leandra Borgese. A opět jsme se sešli s chorvatským učitelem Darkem. Minivan nás vyzvedl u našich hotelů a před námi byla cesta do města Guimaraes. Toto město je označováno jako kolébka portugalského národa, protože se zde narodil historicky první portugalský král Alfons I. Portugalský. Nejprve jsme opět vyjeli nad město k poutnímu místu zvaném Penha. Na vrcholu tohoto kopce je postaven kostel, který je zasvěcen Panně Marii. Všude jej obklopují lesy a obrovské balvany a skalní útvary. Toto místo vybízí k piknikům, neboť jsou zde vybudovány kamenné stoly a lavice a dokonce zde z jedné skály vyvěrá pramen s pitnou vodou. A nesmím zapomenout zmínit výhled, který se vám z tohoto místa nabízí - celé město Guimaraes máte jako na dlani. Poté, co jsme si toto místo prohlédli, nás Leandro vzal do centra města na oběd. A opět jsme se vyhnuli restauracím pro turisty, ale vzal nás do místní hospůdky, kde jsme dostali kompletní obědové menu s lahví dobrého místního vína a na závěr nás majitel podniknu pozval na aperitiv - domácí pálenka z hroznů - tradiční zakončení obědů. Takže nakrmeni a napojeni jsme se s Leandrem vydali do centra města, které je historickým klenotem této oblasti. Staré úzké ulice plné malých obchůdků, kde své výrobky nabízí místní umělci a řemeslníci. Na náměstích kavárny se stolky a u nich sedící a živě diskutující Portugalci. Běžné čtvrteční odpoledne, jak podotkl Leandro. Po úžasné prohlídce jsme se vydali k našemu minivanu a opět jsme byli dovezeni až před naše hotely. Večer jsme se studenty domluvili, že se před večeří stavíme do místní hospůdky Letra, povíme si zážitky z dnešního dne a vlastně se i rozloučíme. Můj pobyt se totiž chýlil ke konci. Následující den jsem už měla naplánovanou cestu domů.

28. 1. 2022 - pátek

Ráno proběhla poslední snídaně v hotelu, focení s milým personálem - recepční a paní, která se nám starala o snídaně. Potom jsem šla zabalit věci a odnést kufry na recepci, ať může být uvolněn pokoj. Ve zbývajícím čase jsem se šla ještě projít do Braze. Pro tentokrát naposledy. A pak už jen přijel řidič z agentury BragaMob, naložili jsme zavazadla a já se vydala na letiště do Porta. Cesta domů proběhla bez problémů a návrat do reality (1,5 C, sněžení a žádné slunce) byl prostě takový, jak jsem očekávala :)))

Na závěr musím říct, že zatím jsem ze spolupráce nadšená. Agentura se snaží vše maximálně zajistit a případné problémy okamžitě řešit. Se studenty i s učiteli komunikuje přes skupiny na Whatsapp, kde okamžitě reagují na případné podněty či dotazy. Pokud to tak bude pokračovat i po mém odjezdu, tak jsme partnera pro přípravu a realizaci mobilit zvolili opravdu skvěle. Portugalská agentura BragaMob ví, co dělá.

31. 1. 2022

Dva studenti, kteří měli pozitivní PCR test, se vydali na mobilitu o týden později, ale úspěšně do Bragy v Portugalsku dorazili. Nyní můžeme tedy opravdu říci, že první běh tohoto programu je úspěšně zahájen.

1. 2. 2022

Silvie Holá

Koordinátor zahraničních mobilit

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Kratochvílova 1490/7

702 00 Ostrava - Moravská Ostrava

IČ: 00 602 132

E-mail: spsei@po-msk.cz

Telefon: 596 118 465

ID datové schránky: 89uxrcv

Uložit
Nastavení cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Pokud zakážete použití cookies, naše webové stránky nemusí fungova správně.